Zuurbranden – hoe een complementaire aanpak hierbij kan ondersteunen.

Mevrouw van den Hul kwam in mijn praktijk met de volgende klachten:

  • Pijn en brandend gevoel boven de maag en achter het borstbeen
  • Vaak samengaand met een benauwd gevoel
  • Oprispingen – het terug omhoog komen van voedsel met name na het eten
  • Veel boeren
  • Opgeblazen maag

Deze klachten worden veroorzaakt doordat zure maaginhoud terugvloeit in de slokdarm. Dat geeft dan een branderig gevoel achter het borstbeen. Deze aandoening leidt op den duur tot beschadiging van het slokdarmslijmvlies.

Bij mevrouw van den Hul verergerden deze klachten wanneer ze veel last van stress had.

Mevrouw gebruikt maagzuurremmers, maar wil onderzoeken of ze met andere maatregelen haar klachten onder controle kan krijgen, omdat op den duur maagzuurremmers tot verteringsproblemen kunnen leiden. Met name de eiwitvertering wordt gehinderd door het gebruik van maagzuurremmers.

Wat kun je doen tegen zuurbranden?

Er zijn een aantal algemene adviezen te geven die helpen tegen zuurbranden.
Allereerst is het belangrijk om – indien mogelijk – de oorzaak van de klachten weg te nemen. Zuurbranden kan veroorzaakt worden door:

  • Een scheurtje in het middenrif
  • Bepaalde medicijnen waaronder pijnstillers, ontstekingsremmers, slaap- en kalmeringsmiddelen
  • Een niet goed functionerende sluitspier tussen slokdarm en maag
  • Overgewicht
  • Obstipatie
  • Zwangerschap
  • Strakke broeken
  • Bukken en tillen
  • Het nuttigen van te veel: alcohol, vet eten, pepermunt en cafeïne houdende producten en koolzuurhoudende dranken
  • Roken
  • Te veel in één keer eten

Klachten verergeren door: scherpe specerijen, citrusvruchten, uien, komkommer, kool en radijs.

Mevrouw van den Hul ontving de volgende adviezen:

  • Beperken van het nuttigen van cafeïne houdende producten (koffie, zwarte thee, groene thee, cacao, cola, guarana). Deze producten bevorderen het afgeven van maagzuur, maar binden zelf het maagzuur niet;
  • Op regelmatige tijden eten en niet te veel in één keer eten;
  • Goed kauwen en langzaam eten;
  • Eet niet te veel vet in één maaltijd. Een kleine hoeveelheid vet (de goede vetten danwel) is wel aan te raden bij iedere maaltijd.
  • Ongeveer drie uur voor het slapen gaan niet meer eten – dus niet met een volle maag gaan slapen, want juist in liggende positie kan het eten gemakkelijk omhoog komen;
  • Het gebruik van suiker en andere zoetmiddelen beperken;
  • Vezelrijk eten – dus wel volkorenproducten, groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden;
  • Niet te koud eten – het liefst alles minimaal op kamertemperatuur;

Voor een herstellende en beschermende werking op de slijmvliezen van slokdarm en maag adviseerde ik haar:

‘Thee’ van lijnzaad of chiazaad

Door heet water te gieten over gebroken lijnzaad of chiazaad (ongeveer een dessertlepel)en dat ongeveer een half uur te laten trekken, krijg je een slijmachtige massa. Lijnzaad en chiazaad bevatten veel slijmstoffen. Door deze slijmachtige thee in te nemen wordt het slijmvlies van de slokdarm en maag beschermd. Het werkt licht pijnstillend op geïrriteerde slijmvliezen en neutraliseert het maagzuur.

Honingzemelen

Eén dessertlepel honing mengen met één dessertlepel zemelen. Dit laten staan totdat een droge massa ontstaat. Hiervan regelmatig en zeker bij klachten een theelepel van nemen, goed kauwen en doorslikken.

Klei

Het drinken van klei (ultra-fijne klei) helpt ook bij het verminderen van klachten van zuurbranden. Zie hiervoor ook ons artikel: ‘Met modder gooien of klei als super detox gebruiken?’

Kruidentheeën bij maag-darmklachten

De volgende kruiden hebben een genezende werking op het slijmvlies van maag en darmen: theeën met zoethout, goudsbloem, melisse, venkel en kamille.

Cliënt specifiek

Naast genoemde algemene adviezen gaf ik mevrouw ook nog een aantal specifieke adviezen. Gezien het feit dat haar klachten verergerden bij stress gaf ik haar nog een fytotherapeuticum (kruidentinctuur) om haar te kalmeren.
Daarnaast keek ik samen met haar hoe we haar stressfactoren die ze in haar leven ervoer, konden verminderen en hoe we meer ontspannende en plezier gevende activiteiten konden inbouwen.
In haar geval bleek een familieopstelling op zijn plaats te zijn, omdat er nogal wat oud zeer aanwezig was.

Haar maagklachten verbeterden vrij snel. Voor haar stressbestendigheid was wat meer tijd nodig, maar ook hierin hebben we samen een goede weg gevonden.

Wil je ook een individueel traject voor jouw klachten?

Kijk dan voor meer informatie op:

Raadpleeg bij pijn achter je borstbeen altijd een deskundige, want het kan ook iets anders zijn dan zuurbranden.

Nog vragen naar aanleiding van dit artikel?
Stel ze gerust.
Je kunt je vraag stellen in het reactieveld onder deze blog.

Vitale groet,

Susanne Hazen

Ps.: DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk van deze informatie kunnen profiteren.

Bestel ons gratis VVV boek – over Voeden, Verkwikken en Verjongen.

Download ons gratis e-Book

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *