Winterdepressie

Zodra de herfststormen komen opzetten, beginnen veel mensen zich neerslachtiger te voelen.

Najaarsmoeheid steekt de kop op. Meestal is dit nog geen echte depressie maar sommige mensen echter hebben dusdanig zware klachten dat zij last krijgen van een ‘winterdepressie’. In het Engels wordt de term SAD gebruikt, dat staat voor Seasonal Affective Disorder oftewel net iets meer als ‘een winterdipje’.

Symptomen

Rond de vijf procent van alle Nederlanders krijgt in herfst en winter last van een heuse depressie. Vrouwen hebben daar vaker last van dan mannen. Wat zijn de symptomen van een winterdepressie? Als je een winterdepressie hebt, ben je weken of maanden lang:

  • somber
  • verward
  • nerveus
  • huilerig
  • lusteloos
  • vermoeid

Je kunt je ook moeilijker concentreren en hebt geen interesse meer in sociale en dagelijkse contacten. Je slaapt meer en hebt veel behoefte aan calorierijk eten waardoor je vaak een gewichtsverandering ziet. Je hebt zelfkritiek en weinig gevoel voor eigenwaarde. Er kunnen lichamelijke kwalen optreden zoals spierzwakte, verstopping en pijntjes. In de lente verdwijnen de klachten weer.

Oorzaak

Over het algemeen wordt aangenomen dat de hoeveelheid daglicht van invloed is op de melatoninespiegel. Het hormoon melatonine wordt ‘s nachts aangemaakt. Bij daglicht wordt die concentratie snel laag. Men denkt dat de melatoninespiegel invloed heeft op de biologische klok. Als de concentratie melatonine (te) hoog is denkt je lichaam dat het nacht is. Dit kan de vermoeidheidsklachten verklaren die veel mensen met een winterdepressie ervaren.

Daglicht

Als je last hebt van winterdepressie heb je de neiging om veel te slapen. Probeer hier niet te veel aan toe te geven; je voelt je er niet beter van. Zorg voor een goede heldere verlichting in huis. Lichttherapie geeft mooie resultaten. Een goede dosering is 10.000 lux een half uur per dag. Dat kan ook met een zelf aangeschafte daglichtlamp. In Finland wordt al lang gewerkt met heldere daglichtlampen op het werk, waardoor stemming en arbeidsprestatie duidelijk verbeteren.

Sint Janskruid

Sint Janskruid (Hypericum perforatum) wordt veel gebruikt door personen die somber gestemd zijn of zich neerslachtig voelen. Door een positieve invloed op ons centraal zenuwstelsel, kan dit kruid helpen een emotionele balans te hervinden. Sint Janskruid fleurt je snel op bij een neerslachtig en lusteloos gevoel.

Let op dat Sint janskruid de werking van sommige geneesmiddelen beïnvloedt. Verder maakt Sint Janskruid de huid overgevoelig voor zonlicht dus niet combineren met zonnebad (of zonnebank)!

Mocht je een winterdepressie vermoeden, ga dan niet zelf experimenteren maar neem contact op met je natuurgeneeskundig therapeut of huisarts.

 

1 antwoord
  1. Jacqueline
    Jacqueline zegt:

    Die 10.000 lux dien je dan wel op de juiste afstand te nemen, zijnde +/- 40 cm. vanaf je ogen. Hoe verder weg je zit van de lichtbron hoe minder lux je binnenkrijgt en hoe langer je dus voor de lamp zou moeten zitten om het gewenste effect te bereiken. Mij werd altijd aangeraden om de lichtkuur ‘s ochtends te nemen. Later op de dag zou tot gevolg kunnen hebben dat je ‘s avonds niet kan inslapen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *