Tijd om te eten

Wat is honger?

Heb jij de klok nodig om te weten wanneer je aan tafel gaat? Bepaalt de grootte van de portie op je bord hoeveel je eet? Hoeveel je nodig hebt? Hoe lang je doorstouwt?

Winnie the Pooh zegt hierover:

“When I’m rumbly in my tumbly, then it’s time to eat.” Hij zegt het zo toepasselijk en dan is de vraag herken jij de verschillende lichaamssignalen nog die aangeven dat het etenstijd is?

Honger

Het is belangrijk om ons natuurlijke honger- en verzadigingsgevoel weer te herkennen. Om je te helpen die taal van je lichaam opnieuw te leren beluisteren zijn hier een paar kenmerken die karakteristiek zijn voor echte honger:

  • hol gevoel in je maag
  • rammelende maag
  • misselijkheid
  • zwaar vermoeid gevoel in de benen
  • duizeligheid
  • lichte hoofdpijn
  • trillerigheid

Valkuilen

Luister naar de signalen hierboven want die geven jouw moment aan om iets te eten maar let intussen ook op de valkuilen:

  • Heb je slechts trek of heb je echte honger? Om daar achter te komen kan je 5 tot 10 minuten wachten voor je gaat eten. Als je alleen trek had, verdwijnt die waarschijnlijk. Echte honger daarentegen laat zich niet om de tuin leiden.
  • Eet niet omdat anderen gaan eten maar stel je de vraag heb ík nu honger?
  • Ga vooral van je computer of werkplek af en neem even de tijd om stil te staan bij je voedsel (dat wat je voedt).
  • Signalen van buitenaf kunnen je flink in de war brengen zoals de geur van heerlijk eten.
  • Psychische verlangens zijn ook stoorzenders bijvoorbeeld gedachten als “ik ben alleen thuis, ik verveel me, misschien kan ik nog wat in de koelkast vinden” om nog maar niet te spreken van troost-eten.

Het is absoluut een hele uitdaging om het verschil in al deze ‘honger-sensaties’ aan te brengen en ernaar te leven.

Verzadiging

Eet tot je verzadigd bent! Dat is makkelijk gezegd maar hoe doe je dat?

Je lichaam geeft pas na 20 minuten een verzadigingsgevoel aan. Dus wie langzaam eet is sneller verzadigt. Schep je bord niet te vol. Kauw wat langer, zo zit je eerder aan de 20 minuten. Zie dan nog eens hoe het met je honger gesteld is.

Eiwitten

Zorg dat elke maaltijd die je eet gepaard gaat met het eten van eiwitten. Eiwitten zorgen er nl. voor dat je sneller verzadigt raakt.

Ter afronding:

  • Voel je maag.
  • Voel of je honger hebt.
  • Voel dat je verzadigt bent.
  • Geniet!

En registreer wat je doet. Kijk wat je anders kan doen. Vraag hulp en groei . En mocht je er alleen niet uitkomen en teveel gestuurd worden door je onbewuste gedachten, gevoelens of emoties, overweeg dan eens een voedingsopstellingen (klik hier) rond voeding.

So, are you rumbly in your tumbly? Or?

 

N.b. laat me hieronder in een reactie eens weten wat jouw moment is om te eten…

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *