Spijsvertering

Wat is een ‘goede’ spijsvertering?

De spijsverteringsstoornis is de moeder van iedere ziekte” (L. Kuhne)

Bovengenoemde uitspraak wijst op het belang van een goede spijsvertering. Je kunt hartstikke gezond eten, maar wanneer je spijsvertering niet goed functioneert, zal gezonde voeding toch niet het gewenste resultaat opleveren. Een zwakke spijsvertering maakt dat het voedsel niet goed wordt verteerd en niet goed wordt opgenomen. Door een slechte vertering worden er zelfs stoffen gevormd in de darmen, die schadelijk kunnen zijn.

Een voorbeeld:

Indien je spijsverteringsorganen niet in staat zijn koolhydraten goed te ontleden en te verteren ontstaat gisting. Er wordt onder andere koolstofdioxide en alcohol gevormd.  Dat merk je aan:

–        een bolle, opgezette buik (gasvorming)
–        winderigheid (geen of weinig geur)
–        zuurruikende ontlasting
–        de ontlasting drijft in water in plaats van dat die zinkt

De alcohol die door de slechte vertering van koolhydraten gevormd is, wordt via de darm opgenomen in het bloed. Dit bloed gaat als eerste naar de lever die de alcohol moet ontgiften. Als het gistingsproces een langere periode aanhoudt, kan de lever hierdoor overbelast raken.

De spijsvertering vindt plaats in het maagdarmkanaal. Het maagdarmkanaal begint bij de mond, vervolgens de slokdarm, vervolgens de maag, de dunne darm en de dikke darm.

SpijsverteringHet maagdarmkanaal is de plaats waar het voedsel eerst verteerd moet worden om vervolgens opgenomen te kunnen worden. Verteren betekent het geschikt maken van het voedsel voor opname in het lichaam.

De darm kan alleen maar bepaalde voedingsstoffen opnemen die door de inwerking van onze spijsverteringssappen op het voedsel dat we gegeten hebben, gevormd worden. De spijsverteringssappen bevatten enzymen die het voedsel dat we eten ontleden.

Goed kauwen helpt de spijsvertering.

In het speeksel zijn bepaalde enzymen aanwezig die nodig zijn voor de ontleding van koolhydraten.

Een goede maagdarmmotoriek (bepaalde bewegingen) is ook essentieel voor de vertering. De darmflora speelt ook een grote rol in het verteringsproces.

We leven dus niet van de dingen die we eten, maar van dat deel ervan dat door ons spijsverteringsstelsel in verteerbare stoffen is omgezet.

In het voorgaande heb ik al een paar keer geschreven dat je aan je ontlasting kunt zien of je spijsvertering wel of niet goed verloopt.

Wat is de meest optimale ontlasting?

– Dagelijks op een zelfde tijdstip 1 of 2 maal.
– Reukloos.
– Het moet een goed gevormde worst zijn (Type 4 – Bristol Stool Chart!)
– Mag niet aan de WC-pot kleven
– We mogen geen onverteerde resten zien.
– De ontlasting mag niet drijven in de pot want dat duidt op te veel gasvorming.
– Het produceren van de ontlasting moet gemakkelijk verlopen en mag geen pijn doen.
– Krampen, slijm en overmatige gasvorming horen niet bij een goed verteringsproces.
– De duur van het spijsverteringsproces is individueel, maar als maximum geldt ongeveer 18 uur. Door een rijkelijke hoeveelheid spinazie te eten kun je meten hoelang jouw spijsverteringsproces duurt – namelijk de tijd die verstrijkt tussen het eten van spinazie en de groene ontlasting die daarop volgt.

Download ons gratis e-Book

Wil je een individueel traject voor jouw klachten? Kijk dan voor meer informatie op:

Bronnen:
Lint, H. de. De natuurlijke gezondheidswijzer. Praktische voedingsadviezen om gezond te blijven. Uit. De Kern, Baarn, 2001.

www.waningarts.nl

 

5 antwoorden
  1. loopbaan begeleiding
    loopbaan begeleiding zegt:

    Beste Susanne,

    In sommige periodes heb ik erg last van bovengenoemde voorbeelden. Maar na plusminus een week heb ik er dan geen last meer van. Na enige tijd komt het dan wel weer terug, help het boek zuur-base ook in mijn situatie?

    Groetjes,

    Leonie Geofox

    Beantwoorden
  2. Tim van Orsouw
    Tim van Orsouw zegt:

    Volgens mij is de frequentie van de stoelgang wel sterk afhankelijk van het type dieet. Bij een natuurlijk en overwegend rauw, veganistisch dieet is 3 x per dag normaal. In de trainingen die ik volgde over het verkrijgen van een optimale gezondheid heb ik geleerd dat een optimale frequentie van ontlasting over het algemeen ook 2-3 x per dag zou moeten zijn, 30 minuten na iedere (grote) maaltijd. Dr. Mercola (2-3x), David Wolfe (3x) of Markus Rothkranz (3x) . Bij een dieet met weinig koolhydraten en veel eiwitten is 1 x per dag eerder gebruikelijk voor zover ik weet, of hebben jullie daar een hele andere visie op?

    Beantwoorden
    • Susanne Hazen
      Susanne Hazen zegt:

      Hallo Tim

      Dank je wel voor jouw reactie.

      Ja, de frequentie wordt door het type dieet beïnvloed. Dat betekent dat je met een plantaardig dieet meer vezels tot je neemt, waardoor de darmperistaltiek gestimuleerd wordt en zowel de frequentie als de consistentie optimaal zou moeten blijven. Volgens onze opvatting en ervaring is de frequentie ondergeschikt aan de consistentie (ontlasting moet mooi worstvorming zijn, niet te hard, niet te zacht).
      Via de consistentie kan je een duidelijke indicatie krijgen over het functioneren van de spijsvertering. Dat wil zeggen dat een hogere frequentie niet de eerste maatstaf is voor een goed functionerende spijsvertering.
      Wanneer de consistentie goed is, is er vaak wel een frequentie van 1 tot 2 keer per dag of een maal per 2 dagen.
      Bij een hogere frequentie per dag is de ontlasting vaak te zacht en bij een lagere frequentie dan een maal per 2 dagen is de ontlasting vaak te hard. Er is dus wel samenhang.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *