Voeding natuurlijke beschermingsfactor tegen de zon

Voeding als natuurlijke beschermingsfactor tegen de zon

We weten het waarschijnlijk inmiddels allemaal wel, blootstelling aan UV-straling is de belangrijkste risicofactor voor het ontstaan van huidkanker. Maar wat nog niet iedereen weet is dat bepaalde voedingsstoffen gebruikt kunnen worden als natuurlijke beschermingsfactor tegen de zon.

Zonlicht is noodzakelijk voor vrijwel alle leven op aarde

De mens is afhankelijk van blootstelling van de huid aan zonlicht voor de productie van vitamine D3. We zouden eigenlijk iedere dag een half uur met het gezicht, de armen en de benen bloot in de zon moeten zitten om voldoende vitamine D aan te maken. Maar na onderzoek is gebleken dat, als het even meezit, wij dat ongeveer 3 weken in het jaar doen. En dan smeren wij ons nog in met een zonnebrandcrème, waardoor het niet goed lukt om genoeg vitamine D aan te maken.

Overmatige blootstelling aan zonlicht kan echter ook weer tot problemen leiden in het bijzonder bij mensen met auto-immuunziekten

Het immuunsysteem is verantwoordelijk voor het opruimen van beschadigde cellen, zoals deze ontstaan bij blootstelling van de huid aan UV licht. Het falen van dit systeem kan er toe leiden dat cellen waarvan het DNA beschadigd is ernstig ontsporen, en zo een tumor kunnen vormen.

Met bepaalde voedingsstoffen kunnen we onze huid bescherming bieden

Dat zijn met name de anti-oxidanten en essentiële vetzuren.

Carotenoïden en andere anti-oxidanten, zoals vitamine E en vitamine C, kunnen vrije radicalen onschadelijk maken. Alleen blijkt uit diverse onderzoeken dat de westerse mens niet genoeg groenten en fruit eet om adequate hoeveelheden carotenoïden binnen te krijgen.

Astaxanthine – de koning van de antioxidanten

Astaxanthine behoort tot de carotenoïden familie (waaronder ook bètacaroteen, luteïne, lycopeen en zeaxanthine vallen) en is veruit de krachtigste antioxidant op aarde die we kennen. In tegenstelling tot de meeste andere antioxidanten en zelfs carotenoïden heeft Astaxanthine het voordeel dat het in staat is op veel verschillende plaatsen in het lichaam (zoals de hersenen, ogen, gewrichten en huid) door te dringen. Astaxanthine helpt het lichaam hiermee op krachtige wijze te beschermen tegen vrije radicalen.

Astaxanthine is de belangrijkste rozerode kleurstof in waterdieren zoals zalm, forel, garnaal, krab, zeekreeft en rivierkreeft; ook danken sommige vogels zoals de flamingo hun kleur aan astaxanthine. Voor deze dieren is astaxanthine niet alleen een belangrijk pigment, het is tevens een vitamine-achtige stof die essentieel is voor hun groei en overleving: Astaxanthine beschermt tegen beschadiging door UV-straling (foto-oxidatie), voorkomt oxidatie van onverzadigde vetzuren en reguleert het immuunsysteem.

Carotenoïden zoals astaxanthine worden daarom vaak aangetroffen in weefsels die direct blootstaan aan zonlicht zoals onze huid en ogen. Uit laboratoriumonderzoek is gebleken dat astaxanthine betere bescherming biedt tegen foto-oxidatie van lipiden dan bètacaroteen (tot 200x beter) en luteïne (tot 1000x beter). Het is 14 x sterker dan Vitamine E,  en maar liefst 64 x sterker dan vitamine C.

Uit in-vitro onderzoek is gebleken dat astaxanthine fase-1-detoxificatie-enzymen in de lever, longen en nieren activeert.
Het voordeel is dat astaxanthine helpt om lichaamsvreemde, giftige stoffen (xenobiotica) af te breken. Het nadeel kan zijn dat astaxanthine de effectiviteit van (lichaamsvreemde) medicijnen kan beïnvloeden die door CYP3A4 of CYP2B6 worden gemetaboliseerd. Daarom moet bij medicijngebruik rekening worden gehouden met een mogelijke interactie met astaxanthine.

Een gebruikelijke dosis die aan mensen wordt geadviseerd is 2-12 mg astaxanthine per dag.

Onverzadigde vetzuren 

Van de effecten van GLA (gamma-linoleenzuur, een onverzadigd omega-6 vetzuur dat in het lichaam uit linolzuur wordt gemaakt en als dusdanig onder meer in teunisbloemolie te vinden is) zijn minder onderzoekseffecten bekend dan van visolie (omega 3) ten aanzien van de huid, maar in de praktijk heeft GLA een remmende werking op ontstekingsreacties die vele malen sterker lijkt dan die van visolie. Wanneer de effecten van zonnebrand, met name wanneer het gaat om overreacties als zonneallergie, bestreden moeten worden lijkt toepassing van GLA daarom een goede keuze.

Een ruim gebruik van rode, gele en oranje groenten en fruit, omega 3 en 6, en kiemgroenten (ook o.a. rijk aan bètacaroteen) voeden de huid. Dus geef gerust uw geld uit aan zonnebrandmiddelen, maar vooral ook aan de juiste voedingsmiddelen en voedingssupplementen… natuurlijk te verkrijgen bij The Soulsister op de Elandsgracht.

Miranda van Dijk

http://www.thesoulsister.nl/

 

Wil je meer weten over voeding, vitaliteit en verjonging? Download dan ons gratis e-Book VVV Detox:

Download ons gratis e-Book

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *