Vitamine D

Vitamine D werd vroeger gegeven in de vorm van levertraan. Een aantal van u zal nu in een spontane regressie belanden naar vroeger jaren. Geen prettige reis denk ik?

Ikzelf weet het niet meer, ik heb het verdrongen. De meesten van ons weten niet eens waaróm ze het kregen. “Was het niet iets met botten en daglicht of zo?”

Levertraan verdween als sneeuw voor de zon en niemand had het er nog over…

Comeback

Vitamine D maakt een comeback waar menig artiest bij verbleekt. Verschillende congressen worden gehouden over deze bijzondere substantie. De ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) is zelfs naar boven bijgesteld door de Gezondheidsraad en dat is in ons, wat supplementen betreft, zeer terughoudende land een kleine revolutie.

Waarom dan wel? Vitamine D is heel belangrijk voor de ontwikkeling van een goed bottenstelsel en omvat veel meer dan enkel het voorkomen van de ‘kippenborst’ zoals we dat zo oneerbiedig zeiden.

Bouwstoffen

Vitamine D speelt dus een belangrijke rol bij de opbouw en het behoud van stevige botten en tanden. Het zorgt voor de opname van calcium en fosfor uit het eten en voor het vastleggen van deze bouwstoffen in botten en gebit. Vitamine D helpt ze zo sterk mogelijk te houden. Vitamine D ondersteunt verder een goede werking van spieren.

Onderzoek

Een onderzoek, gehouden door wetenschappers van het Academisch Ziekenhuis Maastricht heeft aangetoond dat mensen met multiple sclerose (MS) gebaat zijn bij extra vitamine D. MS-patiënten bleken een opvallend lager gehalte aan D in hun bloed te hebben.

Een Australisch onderzoek heeft uitgewezen dat vitamine D een positieve invloed heeft op diabetes (zowel type 1 als 2). Het blijkt dat diabetici eveneens een laag D-gehalte in hun bloed laten zien.

Andere onderzoeken laten zien dat vitamine D een rol speelt bij de voorkoming van kanker, het tegengaan van hartziekten en dat jonge vrouwen die een tekort hebben, last kunnen krijgen van overgewicht en geremd worden in hun (lengte)groei.

Zonlicht

Vitamine D wordt deels in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Als de zon op de huid schijnt, is de aanmaak het hoogst. Bij bewolkt weer is er onvoldoende licht voor de aanmaak van vitamine D. We zouden minimaal 3 keer per week zo’n 15 minuten in de zon moeten zitten en dan zonder zonnebrandcrème.

Andere bronnen zijn:

  • vette vis (pas echter op voor het hoge kwikgehalte in vis)
  • eieren
  • vlees
  • champignons

Producten waar we niet zo’n voorstander van zijn maar die wel D bevatten zijn:

  • volle melk(producten)

Douchen

Een fout die we met zijn allen maken is dat we na een ‘zonnebad’ al snel onder de douche springen. Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. Daar doet je lichaam echter een poosje over. Wanneer je na het zonnen direct onder de douche gaat, vind dit proces niet (voldoende) plaats. Minimaal 2 uur wachten is het advies.

Supplement

Vitamine D als supplement , bijvoorbeeld D3 (de best effectieve vorm) van minimaal 250 IE kan zeer goed werken. Doe dit echter nooit op eigen houtje maar uitsluitend op advies van arts of therapeut!

Is het nu niet nog heerlijker om uit te zien naar de zomer?

Ik nodig je van harte uit om je vragen en opmerkingen hieronder als reactie te plaatsen!

 

3 antwoorden
  1. Nancy Piebinga
    Nancy Piebinga zegt:

    Hallo Simon,

    Dank voor je reactie op het stukje over de vitamine D Ik denk dat je een uitzondering bent wat betreft het lekker vinden van levertraan. Om die reden is het nauwelijks meer te krijgen in ‘losse’ vorm. Overigens wél in capsules.
    Je zou eens wat drogisterijen kunnen benaderen met je vraag, wellicht dat zij het nog in hun assortiment hebben.
    Succes en als je nog vragen hebt, verneem ik die graag.

    Groeten,
    Nancy Piebinga

    Beantwoorden
  2. C.Simon Pickard
    C.Simon Pickard zegt:

    Ik ben dol ,op levertraan..had het ,als ”versterking” middel, van mijn moeder ,elke dag..in de,, 50ter, jaren. Is het nog, leverbaar? Ik heb het, in jaren, nooit meer gezien!!. Groetjes, Simon.

    Beantwoorden
  3. Eric Verberne
    Eric Verberne zegt:

    Ik heb zeker zin in de zomer! Lekker vitamine D opnemen in mijn lichaam 😀 Dankjewel voor het delen van deze informatie. Gelukkig dat we tegenwoordig geen levertraan meer hoeven in te nemen. De zon en de andere bronnen zijn VEEL lekkerder! 😀

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *