Vitamine C

Waarschijnlijk wist je dat wij iets gemeen hebben met de mensaap. Het is echter waarschijnlijk nooit in je opgekomen dat je iets gemeen hebt met, jawel, de cavia.

Om te voorkomen dat je nu je hoofd breekt en met allerlei interessante theorieën op de proppen  komt houd ik het simpel; wij, deze piepende creaturen en de mensaap, zijn niet in staat vitamine C te produceren. De rest van het dierenrijk produceert, in de lever,  vitamine C uit glucose. Deze fout in onze stofwisseling  is bedroevend nieuws aangezien vitamine C bijna bij elk chemisch proces in ons lichaam betrokken is…

Ascorbinezuur

De naam Ascorbinezuur, zoals vitamine C vaak wordt genoemd, komt van het woord “scorbuut”, scheurbuik. Daar associëren we vitamine C altijd mee, het voorkomen van scheurbuik.

Stress

Er zijn een aantal factoren die de vitamine C voorraad uitputten en één ervan is stress. Opgefokt achter het stuur zitten en 50-urige werkweken draaien gaan ook niet zomaar; hiervoor is een berg vitamine C nodig. Roken is er nog één; elke sigaret helpt 25 mg om zeep.

25 mg C staat gelijk aan een halve sinaasappel. Een echte sinaasappel wel te verstaan. Niet die groene gevallen die ons in de supermarkt worden voorgeschoteld.

Een sinaasappel hangt aan de boom in de knetterende zon. Om te voorkomen dat hij met een diepe zucht en in staat van ontbinding uit de boom stort, maakt hij als een razende vitamine C aan om zichzelf te handhaven. Hoe rijper dus de sinaasappel, hoe meer vitaminen.

Tekorten

Omdat het zo’n belangrijke vitamine is, hebben we snel  tekorten. De symptomen van een vitamine C tekort zijn:

  • bloedend tandvlees
  • het snel krijgen van blauwe plekken
  • gebrek aan eetlust
  • vermoeidheid
  • kortademigheid
  • veelvuldige verkoudheden en griep.

En natuurlijk scheurbuik. Al komt dat nauwelijks nog voor.

Bij een tekort aan vitamine C is het slijmvlies in de maag ook niet optimaal waardoor vitaminen als B12 niet goed worden opgenomen. Hierdoor krijg je bloedarmoede-achtige klachten die te herleiden zijn naar het C-tekort.

Supplement

Vitamine C haal je nauwelijks uit de voeding, gezien de hoeveelheid die je nodig hebt; minimaal 1 gram per dag. Dat zijn heel veel sinaasappels. Het is dus zeker aan te raden om een supplement te nemen.  Mensen knappen bijzonder snel op wanneer het tekort aan vitamine C wordt aangevuld.

Natuurlijke bronnen van vitamine C zijn:

NOW C-1000

  • citrusvruchten
  • kiwi
  • rozebottel
  • paprika
  • spinazie
  • aardappel
  • alfalfa
  • krenten.

Je komt hiermee slechts moeizaam aan 1 gram per dag, tenzij je 6 kilo eet van bovenstaande producten en dat is wellicht niet aan te raden.

Immuunsysteem

Bij een voldoende hoeveelheid vitamine C verbetert de kwaliteit van het gebit (vooral merkbaar bij tandvleesproblemen), het schijnt een belangrijke rol te spelen in het voorkomen van kanker – het is een sterke anti-oxidant – , het verstevigt de aderwanden (vandaar dat de blauwe plekken afnemen) en het verhoogt het immuunsysteem. Dit is een kleine greep, want vitamine C doet nog veel meer.

Ik adviseer het ook bij hardnekkige obstipatie; slik een paar gram C en het oponthoud is direct over.

Overdosering

Doordat het een in water oplosbare vitamine is, is de kans op overdosering nihil. Bij een flinke verkoudheid of griep kun je met gemak 4 gram op een dag slikken. Je merkt wanneer je lichaam het niet meer opneemt; je darmen gaan wat rommelen en de stoelgang is wat vlotter. Dat noemen we “slikken tot darmtolerantie”. Het geeft aan dat er voldoende is opgenomen, de rest wordt dan uitgescheiden.

‘R’ in de maand

Ik raad af om het alleen te gebruiken als de ‘r’ in de maand zit. Ook in de andere maanden ontstaat snel een tekort, juist omdat onze voeding lang niet toereikend is voor zo’n grote behoefte.

Geloof me, een paar weken aan de vitamine C en veel vage klachten verdwijnen  als sneeuw voor de zon!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *