Chlorella-superfood

Super Detox do’s en don’ts

De vakantie is weer voorbij. Hopelijk heb je er van genoten. Het is je vast gelukt maat te houden en je bent het nieuwe seizoen super vitaal en slank gestart.

Niet?

Lees dan hier 7 basale Detox do’s en 3 basale Detox don’ts om je lichaam weer te herstellen van alle overmaat en je weer fit en stralend te voelen.

Do 1. Neem voldoende voedingsstoffen tot je.

Dat betekent voldoende eiwitten, koolhydraten, (goede) vetten, vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Soms kan suppletie nodig zijn.
Eet daarom gevarieerd.

Do 2. Dagelijkse de juiste balans tussen zuurvormende en basenvormende voedingsmiddelen.

De meeste onder ons eten in het algemeen, maar zeker tijdens feestdagen te veel zuurvormende voedingsmiddelen. Een teveel aan zuurvormende voeding leidt op den duur tot allerlei kwalen variërend van vermoeidheid, verminderde weerstand, huidproblemen, hoofdpijn tot reumatische klachten.

Een gebalanceerde maaltijd bestaat uit 80% basevormende voedingsmiddelen en voor 20% uit zuurvormende voedingsmiddelen.

Hier een globale indeling:

  • Sterk zuurvormend voedsel:
    Vlees, vis gevogelte, wild, ei, soja (producten).
  • Zuurvormend voedsel:
    Peulvruchten (dus ook pinda’s), granen, kaas.
  • Zwak zuurvormend/zwak basenvormend voedsel:
    Kwark, noten, zaden, roomboter, olie.
  • Basevormend voedsel:
    Vloeibare’ melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt).
  • Sterk basevormend voedsel:
    Groenten, fruit, aardappelen.

Lees meer in ons artikel ‘het zuur-base evenwicht’: www.detoxacademy.nl/het-zuur-base-evenwicht.

Do 3. Eet zo vers en puur mogelijk.

Kies voor een biologische en natuurlijke voeding. Dus zo onbewerkt mogelijk. Daarmee beperk je chemische toevoegingen aan je voeding en een te veel aan zout.

Do 4. Drink minimaal 2 liter zuiver water.

Water ondersteunt je lichaam bij het afvoeren van gifstoffen. Drink dus genoeg water en / of basische dranken als (wel of niet gefermenteerde) groentesappen, gefermenteerde zuiveldranken, vruchtensap (MET MATE !!!!!) en / of kruidenthee.

Do 5. Zorg goed voor je darmen.

Een vezelrijke voeding verhoogt de weerstand, omdat deze veel vitaminen en mineralen bevat en zorgt tevens voor een regelmatige en soepele ontlasting.

Dus eet volkoren, ruime hoeveelheden groenten, twee tot drie stuks fruit per dag, noten, zaden en peulvruchten.

Een goede darmwerking is ook afhankelijk van de zogenaamde darmflora. Dat zijn micro-organismen die een groot deel van het werk van de darm voor hun rekening nemen, zoals het omzetten van vezels in energie en nieuwe bouwstoffen voor het lichaam. Gefermenteerde melkproducten, maar ook de gefermenteerde groentedranken dragen bij aan een gezonde darmflora.

Lees hierover meer in onze artikelen:

www.detoxacademy.nl/wat-is-een-goede-spijsvertering

www.detoxacademy.nl/darmbacterien-onze-vrienden/

www.detoxacademy.nl/pre-en-probiotica-voor-het-herstel-van-de-darmflora

Do 6. Drink je voedsel en kauw je drinken.

Kauw goed en speeksel elke hap goed in. Bij voorkeur ook de dranken. In speeksel zitten al bepaalde enzymen die de koolhydraten verteren. Alleen al goed kauwen en goed inspeekselen kan gisting in de darmen voorkomen.

Do 7. Keep on Moving.

Lichaamsbeweging werkt een optimale zuurstofvoorziening in de hand. Via de longen worden kooldioxide en bepaalde toxinen afgevoerd.

Don’t 1. Wees matig met suiker en alles waarin suiker verwerkt is.

In de meeste frisdranken zit veel suiker, maar ook in jams, in ijs, in toetjes, in zuiveldranken zoals Goede Morgen, vifit (behalve de naturel), yakult, in koek en gebak, in snoep, drop en chocolade, in vruchten uit blik, appelmoes uit pot, groenten uit pot of blik, in ketchup, curry en sojasaus.

Een teveel aan suiker is niet alleen slecht voor de tanden, maar ook voor de spijsvertering en het immuunsysteem. Suiker voegt geen voedingsmiddelen toe. Door suikergebruik wordt wel de behoefte aan vitaminen en mineralen verhoogd.
Vermijd ook de kunstmatige zoetstoffen. Deze belasten de lever en hebben een nadelige werking op de hersenen.

Don’t 2. Beperk koffie en cafeïnehoudende dranken

Cafeïne is een stof die van nature voorkomt in koffie, en in kleinere hoeveelheden in thee. Ook energiedrankjes, cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk bevatten cafeïne.
Bij een kleine hoeveelheid, bijvoorbeeld met het drinken van 1 à 2 kopjes koffie, verbetert cafeïne de concentratie en prestatie en verdrijft de vermoeidheid. Het nemen van te veel cafeïne kan nadelige effecten hebben, zoals rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn.

Don’t 3. Wees matig mat alcohol.

Af en toe een glaasje wijn, bier of andere ongezoete alcoholische dranken, kan geen kwaad. Gebruik dan bij voorkeur rode wijn. Deze bevat stoffen die het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Maar doe dit met mate aangezien te veel alcohol altijd belastend is voor het lichaam en alcohol veel lege calorieën toevoegt. Twee glazen rode wijn geven al gauw 246 kcal.

En als extraatje – afvallen.

Door deze 7 do’s en 3 don’ts op te volgen ga je waarschijnlijk afvallen. En mocht je overgewicht hebben dan is afvallen gunstig, want ook hiermee verlaag je de kans op ‘welvaartaandoeningen’.

We hopen dat je met deze tips een stap kan maken naar meer vitaliteit en gezondheid.

Laat ons in het commentaarveld hieronder weten wat jij dagelijks doet om jouw gezondheid op peil te houden!

Mocht je meer informatie wensen, schaf dan onze eboeken aan.
En mocht je meer stappen of grotere stappen willen maken, probeer dan eens een van onze online detoxprogramma’s of ga mee met een detoxreis.

Op jouw gezondheid.
Thorsten Meininger

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Wil je meer weten over voeding, vitaliteit en verjonging? Download dan ons gratis e-Book VVV Detox:

Download ons gratis e-Book

Of ga meteen voor voor een kuur die je thuis kunt volgen en gemakkelijk naast je werk en dagelijkse bezigheden kunt doen onder:

Online Detox Coaching

Bronnen:
Meininger, T & S. Hazen. De Detox 10 daagse. www.detoxacademy.nl/product/detox-10-daagse
Meininger, T & S. Hazen. De Detox Challenge. www.detoxacademy.nl/product/de-detox-challenge
Meininger, T & S. Hazen. VVV Detox. Voeden, verkwikken en verjongen. www.detoxacademy.nl/gratis-e-book/
http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/alcoholcalculator.php

 

3 antwoorden
  1. Jacqueline
    Jacqueline zegt:

    Door deze 7 do’s en 3 don’ts op te volgen ga je waarschijnlijk afvallen. En mocht je overgewicht hebben dan is dat dus erg gunstig want ook hiermee verlaag je de kans op ‘welvaartaandoeningen’.

    Hallo, vinden jullie het erg dat ik deze zin niet begrijp. Wat bedoelen jullie hiermee?

    Beantwoorden
    • Susanne Hazen
      Susanne Hazen zegt:

      Hallo Jacqueline,

      Bedankt voor je alertheid. Hier staat inderdaad iets heel vreemds.
      Moet zijn: En mocht je overgewicht hebben dan is afvallen gunstig, want ook hiermee verlaag je de kans op welvaartaandoeningen.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *