Verminder stress in je leven

In voorgaande blogs hebben we geschreven over voeding en beweging. Twee hoofdingrediënten van een gezonde leefstijl. Het derde hoofdingrediënt voor een gezonde leefwijze is het vinden van een juiste balans tussen inspanning en ontspanning. In het algemeen komt dat neer op: stress verminderen.

Hedendaagse stress -chronische stress

We worden dagelijks geconfronteerd met stresserende situaties variërend van problemen op werk tot en met conflicten met familie of partner.

Stressgerelateerde fysieke aandoeningen

Chronische stress heeft een negatieve impact op onze gezondheid:

  • Ons immuunsysteem gaat minder goed functioneren;
  • Langdurige stress leidt tot verhoogde bloedsuikerwaarden, overgewicht en dan met name te veel buikvet, verhoogde waarden van triglyceriden, onevenwichtige cholesterolwaarden (het goede cholesterol is te laag) en verhoogde bloeddruk. Allemaal risicofactoren voor de zogenaamde welvaartsziekten waaronder hart- en vaataandoeningen en diabetes;
  • Langdurige stress remt de schildklierfunctie. Onze stofwisseling gaat omlaag en daardoor worden we, ook al zouden we niet meer dan normaal gaan eten toch dikker;
  • Stress leidt tot verkeerd eetgedrag.

Wat kun je ondernemen tegen stress?

In ons volgend artikel zullen we enkele tips geven om stress te verminderen. Echter, met alleen tips, kom je er niet. Je moet echt bereid zijn om er iets voor te doen, om het stapsgewijs, bewust en gestructureerd aan te pakken.
Ik geef hier een manier om dat te doen. Mogelijk heb je er iets aan.

Ruim de boel op

Rommel kan een bron van stress zijn. Orde brengt rust.
Mijn bureau, mijn huis, mijn tas en mijn computer zijn regelmatig vol rommel. Er zijn dan documenten, tijdschriften, mails etc die weg kunnen ofwel opgeborgen kunnen worden in ordners, mapjes, kasten e.d.. Opruimen is zeker niet mijn sterkste kant. Integendeel.

Ik merk dat ik vaak te lang wacht met opruimen. En dan is er plotseling een moment dat ik het zelf niet meer aan kan zien. Dat er te veel ligt en dat het me begint te storen dat ik steeds een stapeltje papieren door moet bladeren om te pakken wat ik op dat moment nodig heb. Dat irriteert me dan en levert stress op.
Dat is het moment dat ik tijd vrij maak om ‘zaken op orde te stellen’. En ga ik dus aan de slag met opruimen. Alleen wat daar heel vervelend aan is, is dat ik dan lang bezig ben met opruimen. Want op dat moment moet ook werkelijk alles op orde gebracht worden. Dat levert dan ook stress op, omdat er nog genoeg dingen zijn die ook moeten gebeuren.

Geef jezelf een cijfer

Als ik mezelf een cijfer zou moeten geven voor de kwaliteit ‘opgeruimd zijn’, geef ik mezelf een 5,5 – net voldoende dus.

Waarom niet een lager cijfer?

Ik geef mezelf geen onvoldoende, omdat ik wel goed in ordenen ben. Mijn computer is goed gearchiveerd. Heb veel zaken goed gestructureerd in ordners zitten, zodat ik alles gemakkelijk kan terugvinden. En van alles wat nog niet in ordners zit, weet ik exact waar het ligt. Het ziet er niet uit al die stapeltjes papieren in mijn huis en op kantoor, maar ik weet precies waar alles ligt. Dus geen onvoldoende voor mij op dit punt.

En wat zou er moeten veranderen om mezelf een puntje meer te kunnen geven?

Ik zou naar een 7 willen gaan.
Een 7 zou voor mij betekenen om niet te lang te wachten met opruimen. Om het moment van irritatie voor te zijn. Dus een 7 is voor mij: ik ben geen echte opruimer, maar er is ook NOOIT een moment dat ik me irriteer aan de ‘troep’, omdat ik vóór dat moment toch even de tijd heb genomen om wat op te ruimen.

En wat heb ik nodig om deze verandering te bewerkstelligen?

Een oplossing voor mij zou zijn om elke week een uur in mijn agenda ruimte te plannen voor opruimen.
Dus net als alle andere afspraken en acties die ik in mijn agenda plaats, moet ik dit ook inplannen. En dan natuurlijk ook doen.
Het opruimen krijgt dan gewoon een plek binnen mijn normale bedrijvigheden. Door het in te plannen, hoef ik het dan ook niet tussen alle bedrijven door te doen, zoals nu. Want – inmiddels weet ik – als ik het ‘tussen alle bedrijven door’  moet doen, dan komt het er te laat van, namelijk pas op het moment dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En dat levert onnodige stress op.

Wat levert jou stress op? En hoe ga jij hiermee om?
Kun je iets met de methode die ik hier beschreven heb?
Ben benieuwd naar je ervaring.

Op naar een gezond en vitaal 2015!

Vitale groet,

Susanne Hazen

Bronnen:

Hazen, S. https://www.detoxacademy.nl/beren-op-de-weg-stress

Schut, E. Stress als aanjager van het metabool syndroom. Van Nature, vaktijdschrift voor nutritionele geneeskunde en fytotherapie. 2009, no. 13

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *