Fit en energiek

In beweging blijven

De vorige week hebben we tips gegeven om weer ‘gewoon’ gezond te gaan eten na al die feestdagen. Natuurlijk hopen we dat je hiermee ook een paar kilo’s kwijt raakt.
Om dat te bereiken is het niet alleen belangrijk dat je gezond eet, maar ook voldoende lichaamsbeweging hebt.

Lichaamsbeweging stimuleert de stofwisseling, waardoor je meer kcal gaat verbranden.

Verschillende bewegingsvormen

We onderscheiden 4 verschillende bewegingsvormen:

Dagelijkse bewegingsvormen

Hieronder vallen alle bewegingsvormen die we dagelijks zouden kunnen doen, gewoon omdat we ‘leven’. We schrijven hier ‘zouden kunnen doen’, want vooral in onze ‘normale’ of ‘gewone’ bewegingsvormen zijn we ‘lui’ geworden.

Voorbeelden hiervan zijn:
– Fietsen of lopen naar je werk (in plaats van het nemen van de auto of openbaar vervoer)
– Schoonmaakwerkzaamheden: stofzuigen, ramen zemen, dweilen (dus geen stofzuiger robot kopen)
– Trappen lopen (in plaats van het nemen van de roltrap of lift)
– Boodschappen doen op fiets of lopend en meerdere keren per week (in plaats van een of twee keer per week met de auto je inkopen doen voor meerdere dagen)
– Gras maaien (dus ook hiervoor geen hightech machine gebruiken, die het ‘zonder jou’ doet)

Vergis je niet in het effect van dit soort ‘gewone’ bewegingsvormen.

Twee voorbeelden:

Hoeveel verbruik ik met  20 minuten joggen?
Volgens de activiteitentabel kost joggen (6km / uur) 7 kcal/kg/uur. Dus dat zou zijn 7 * 60 kg (mijn gewicht) is 420 kcal per uur. En voor 20 minuten is dat: 140 kcal.
Hoeveel verbruik ik met een uur fietsen per dag:
Volgens de activiteitentabel kost fietsen (16 km / uur) 4 kcal/kg/uur. Dus dat zou zijn 4 * 60 kg is 240 kcal.
Dus door naar mijn werk te fietsen win ik 100 kcal meer dan door 20 minuten te joggen.

Hoeveel verbruik ik met twee uur aerobics per week?
Volgens de activiteitentabel kost aerobic 6 kcal/kg/uur. Dus dat is 6 * 60 kg is 360 kcal.
En met twee uur per week verlies ik dus 720 kcal.
En hoeveel verbruik ik met een kwartier per dag traplopen?
Traplopen kost 8 kcal/kg/uur. Dus dat is voor mij 8 * 60 = 480 kcal.
Een kwartier per dag is 1 uur en 3 kwartier per week. Daarmee verlies is dus 1.75 * 480 kcal is 840 kcal.
Toch net iets meer dan 2 uur aerobic.

Kijk voor de activiteitentabel op: www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/Overgewicht/bewegen.aspx

Recreatieve bewegingsvormen

Hieronder verstaan we recreatieve bewegingsvormen die je min of meer met regelmaat onderneemt. Zoals wandelen, zwemmen, skaten, het maken van fietstochtjes of kanotochtjes e.d.

Met name deze bewegingsvormen doen we in het algemeen in de wintermaanden minder, want het is koud of regent of stormt etc.
Ons advies: Als het weer het enigszins toelaat, ga er dan lekker ACTIEF op uit.

Met deze bewegingsvormen kun je echt winst behalen. Naast het feit dat het ontspannend en leuk is, blijkt ook dat het regelmatig uitvoeren van langer durende activiteiten, zoals wandelen en fietsen, effectief is om af te vallen of op gezond gewicht te blijven. Wandelen en fietsen kun je namelijk veel langer volhouden dan bijvoorbeeld hardlopen en sprinten. Daarbij komt dat je na het wandelen of fietsen minder trek hebt dan na het hardlopen of sprinten en dus minder de neiging hebt om de er vanaf getrainde calorieën weer snel er bij te eten.

Conditietraining

Hieronder verstaan we: hardlopen, sportfietsen, sport zwemmen of andere fitness. Ook hier zien we vaak dat met name de buitenactiviteiten in de winter overgeslagen worden. Ons advies: Als het weer het enigszins toelaat, blijf het dan ook in de winter doen.
Maar voor conditietraining zijn er ook volop mogelijkheden om dat binnen te doen. Het dilemma hierbij is meestal:

Het  moeilijkste aan de sport-, dans- of yogaschool, is de weg er naar toe.

Even die drempel nemen dan, want je weet dat je je daarna weer top zult voelen.

Krachttraining

Dit is een bewegingsvorm waarbij je traint met ‘weerstand’. Meestal doe je dit met gewichtjes e.d. Het is gericht op het verbeteren van spierkracht.
Bij fitness is het doel bewegen. Krachttraining is gericht op het sterker maken van de beenspieren, buikspieren, armspieren e.d. Het houdt je ‘goed in vorm’.
De algemene krachttraining heeft als doel het gehele lichaam sterker te maken en richt zich op alle spieren.
Je spieren trainen zorgt voor vetverbranding, meer energie en een goede houding.
Met meer spiermassa verbrandt het lichaam meer calorieën. Ook in rust.

Het is dus belangrijk om je spieren in goede conditie te houden. Wanneer spieren onvoldoende gebruikt worden neemt de spiermassa af. Door krachttraining houd je de spieren in goede conditie en met krachttraining kun je je spieren ook weer opbouwen.

Wat is jouw favoriete bewegingsvorm?

Meer bewegen en gezond eten is een prima voornemen. Hoe kan Detox Academy je hierbij helpen?

Zuur-base reinigingskuur

Een 10 daagse zuur-base reinigingskuur helpt je met jouw reis naar een gezonder voedingspatroon. Je kunt dit boek in onze webshop bestellen of via de boekenwinkel of andere internetwinkels.

Mocht je meer ondersteuning nodig hebben, kun je ook een workshop volgen.
In de workshop ‘Vitaal met basenvormende voeding’ ontdek je welke verandering in jouw leefwijze mogelijk is. Je ontvangt informatie over het zuur-base evenwicht, welke voedingsmiddelen basenvormend zijn en waarom basenvormende voeding belangrijk is.
Lees meer: workshop Vitaal met basenvormende voeding

En mocht je het fijn vinden om in het voorjaar een drieweekse zuur-base reinigingskuur te volgen in groepsverband. Doe dan mee aan de ‘Detox training’.
Het doel van deze training is om de uitwerking van een zuur-base reinigingskuur op je lichaam te ervaren en je proces daarin te verdiepen. Je maakt grondig kennis met de zuur-base reinigingskuur, ontvangt handvatten om na de kuur een gezonde leefwijze te behouden en gezamenlijk onderzoeken we mogelijke belemmeringen die je op je pad naar een gezonde leefwijze tegenkomt.
Lees meer: Zuur-Base Reinigingskuur – de training

En je kunt natuurlijk ook mee op reis. Er staan verschillende Detoxreizen gepland.
Lees meer: Detoxreizen

Op naar een gezond en vitaal 2015!

Vitale groet,

Susanne Hazen

Bronnen:

Hazen, S. Meininger, T. VVV Detox – Voeden, verkwikken en verjongen. De wegwijzer naar een gezonde leefstijl. ©Detox Academy

https://www.detoxacademy.nl/afvallen-maak-je-eigen-wonderpil/
http://www.gezondheidsnet.nl/bewegen/wat-krachttraining-voor-je-doet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Krachttraining
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/Overgewicht/bewegen.aspx

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *