Ritmegevoel

Hoe zit het met jouw ritmegevoel?

Deel 2: Slapen, voeding en kruiden

In ons vorige artikel schreven we over de relatie tussen slaapproblemen en leefstijl. In dit artikel geven we je adviezen over wat je met voeding en kruiden kunt doen om je slaapprobleem te verminderen.

Natuurlijk voeding zorgt voor een gezonde slaap

Gezond, natuurlijk en regelmatig eten zorgt ervoor dat je overdag voldoende energie tot je beschikking hebt om te kunnen presteren en ‘s nachts de juiste hormonen aanmaakt om gezond en lekker te kunnen slapen.

Slaapbevorderende voedingstips

  • Alcohol helpt je  misschien te ontspannen, maar zorgt niet voor een rustige slaap. Je lever moet hard werken om de negatieve effecten van de alcohol weer op te ruimen. Dit kan de oorzaak zijn van het ’s nachts tussendoor wakker worden.
  • Verminder het gebruik van cafeïnerijke en opwekkende producten zoals koffie, zwarte en groene thee, cacao, cola en quarana. Gebruik deze producten vooral ’s avonds niet meer.
  • Gebruik zo volwaardig mogelijke natuurlijke of biologische voeding. Bij slaapproblemen moet er vooral gelet worden of er voldoende vitamine B en C en magnesium en zink aanwezig zijn in de voeding.
  • Als je ’s avonds drie uur voor het slapen gaan nog een zware, pittige en vette maaltijd neemt, zal je stofwisseling versnellen en je temperatuur omhoog gaan, waardoor je spijsvertering harder moet werken. De kans dat je moeilijker inslaapt of ’s nachts wakker wordt, is dan groter.
  • Eiwitrijke maaltijden houden je eveneens wakker. Eet daarom ’s avonds minder eiwitten.
  • Ongeraffineerde, de zogenaamde langzame koolhydraten (volkoren producten en groenten)  daarentegen zijn meer rustgevend, omdat koolhydraten het gehalte aan de rustgevende neurotransmitter serotonine in de hersenen verhogen. De zogenaamde snelle koolhydraten (de zoetmakers en geraffineerde koolhydraten zoals alle witmeel producten) werken averechts.
  • Voor de productie van serotonine in de hersenen is het aminozuur tryptofaan nodig. Tryptofaanrijke voedingsmiddelen ondersteunen dus een goede nachtrust. Dit zijn: volkoren producten, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes, kikkererwten, cacao, melk en tropisch fruit zoals ananas, banaan en mango.

s’ Avonds na het eten een schaaltje yoghurt (tryptofaanrijk) met banaan (zowel rijk aan tryptofaan als aan serotonine en magnesium), wat muesli en bijvoorbeeld zonnebloempitten (tryptofaanrijk) of een glaasje melk (tryptofaanrijk) met honing (verhoogt serotoninegehalte) kunnen dus zorgen voor een goede nachtrust.

Slaapbevorderende kruidentips

Van de volgende kruiden is er wetenschappelijk aangetoond dat ze een kalmerende en slaapbevorderende werking:

–         Valeriaan (Valeriana officinalis)

–         Passiebloem (Passiflora incarnata)

–         Citroenmelisse (Melissa officinalis)

–         Lavendel (Lavandula angustifolia)

–         Hop (Humulus lupulus)

Andere kruiden die eveneens bekend staan als rustgevend en slaapbevorderend, maar daarop niet of minder wetenschappelijk onderzocht zijn, zijn:

  • Meidoorn (Crataegus monogyna) – dit kruid is met name effectief gebleken bij lichte vormen van hartinsufficiëntie en nerveuze hartkloppingen.
  • Kamille (Matricaria recutita) – een kruid dat – evenals de citroenmelisse – met name effectief gebleken is bij spijsverteringsklachten als krampen en gasvorming.

In onze webshop kun je de Herbamol® 511 Chill kopen, wanneer je kampt met slaapproblemen of nervositeit. De 511 Chill bevat de volgende kruiden:

Valeriana officinalis (Valeriaan, echte)

Passiflora incarnata (Passiebloem)

Matricaria chamomilla (Kamille, echte) 

Melissa officinalis (Citroenmelisse)

Nardostachys jatamansi EO (Jatamansi)

De Jatamansi is met name bekend in de Ayurvedische geneeskunde. Uit (dier)onderzoek is gebleken dat dit kruid een gunstige invloed heeft op onder andere het serotonine niveau in de hersenen.

 

Herbamol-511

 

Merle Kolf – Natuurgeneeskundig Therapeut bij Praktijk Goed Ontmoet
www.praktijkgoedontmoet.nl

Susanne Hazen – Detox Academy

 

Bronnen:

ESCOP Monographs. The Scientific Foundations for Herbal Medicinal Products.
De natuurlijke gezondheidswijzer – Henny de Lint
Nederlands tijdschrift voor Fytotherapie
http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/42519-neurotransmitter-serotonine.html
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=636&cod=430&page=9
http://www.drugs.com/npp/jatamansi.html

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *