Zuur-base evenwicht

Het zuur-base evenwicht

We eten te zuur. Ik hoor je nu denken maar ik eet toch weinig citroen of limoen – hoe kan dat dan? Wat ik bedoel is dat we te veel zurenvormende voeding tot ons nemen. Bij het samenstellen van onze voeding is het belangrijk dat we ons niet alleen bezig houden met de juiste voedingsstoffen. Er is nog meer om rekening mee te houden en dat is het zuur-base-evenwicht. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Je hoeft er zeker geen scheikunde voor gestudeerd te hebben.

Na de vertering van voedsel en de stofwisseling in het lichaam blijft er een zure of een basische rest over (basisch is het tegenovergestelde van zuur en wordt ook wel alkalisch genoemd of pH-waarde boven de 7).

Ons lichaam probeert de zuur-base balans van ons bloed constant te houden.

Van nature heeft het lichaam een licht basenoverschot en deze waarde probeert ons lichaam constant te houden. Zo wordt een overschot aan zuren zoveel mogelijk uitgescheiden. In eerste instantie gebeurt dit door de nieren maar ook de longen spelen hierbij een rol.

Als de zuurvorming in het lichaam toeneemt

en de genoemde afvoer mogelijkheden het niet meer redden dan stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten.

De vraag is natuurlijk hoelang houd je lichaam dat vol? En wat gebeurt er wanneer de zuren in de weefsels worden opgeslagen?

Welvaartsziekten

Dit kan tot gevolg hebben dat er chronische welvaartsziekten ontstaan, waarbij er sprake is van weefselverzuring. Klachten kunnen variëren van vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn tot reumatische klachten en nog veel meer. Dr. Otto Warburg heeft met betrekking tot dit thema al in 1931 de Nobelprijs ontvangen. Volledige genezing of tenminste verbetering van dergelijke kwalen kan bereikt worden door de zuurbelasting te verminderen en het evenwicht in de zuur-base-huishouding weer te herstellen.

Voeding en het zuur-base evenwicht

Voedingsmiddelen met een hoge zuurrest bevatten relatief veel fosfor, chloor en zwavel. Voedingsmiddelen met een hoge baserest bevatten relatief veel van de volgende mineralen: natrium, kalium, calcium, en magnesium. De smaak van een voedingsmiddel zegt niets. Of een voedingsmiddel een zuren- dan wel basenoverschot levert, wordt bepaald door de chemische samenstelling. Zuursmakende vruchten, zoals citroenen en sinaasappels, leveren na vertering en stofwisseling een basenoverschot op.

Het is ook niet zo dat zurenvormende voedingsmiddelen per definitie ongezond zijn. Vis, granen en peulvruchten leveren weliswaar een zuuroverschot, maar zijn zeker waardevolle voedingsmiddelen. Het gaat om het evenwicht tussen zuren en basen.

Het is vrijwel onmogelijk om van producten te bepalen of ze zuren- of basenvormend zijn, omdat we van veel voedingsmiddelen niet alle mineraalgehalten weten en daarbij is het mineraalgehalte in de voeding afhankelijk van onder meer de teeltwijze en het land van herkomst. Eiwitten zijn in ieder geval zuurvormend.
Er zijn verschillende tabellen met per product een getal ten aanzien van het zuur-base-evenwicht. Echter zoals je kunt afleiden uit voorgaande zin, zijn deze tabellen niet erg betrouwbaar. In sommige tabellen staat dat soja basenvormend is, maar soja is zeer rijk aan purine (wordt omgezet in urinezuur) en zwavel/fosforhoudende eiwitten en daardoor een sterke zuurvormer.

Om je toch een handvat te geven, hier een globale indeling:

  • Sterk zurenvormend voedsel:
    Vlees, vis gevogelte, wild, ei, soja (producten).
  • Zurenvormend voedsel:
    Peulvruchten (dus ook pinda’s), granen, kaas.
  • Zwak zurenvormend/zwak basenvormend voedsel:
    Kwark, noten, zaden, roomboter, olie.
  • Basenvormend voedsel:
    ‘Vloeibare’ melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt).
  • Sterk basenvormend voedsel:
    Groenten, fruit, aardappelen.

Een zuur-base reinigingskuur  is de ‘gemakkelijkste’ vorm van detoxen.

Je leest hier alles over in ons nieuwste boek: ‘Zuur.base reinigingskuur. Vitaal met basenvormende voeding’.
Dit boek beschrijft een zuur-base-reinigingskuur. Zo een kuur – waarbij er overwegend basenvormende voeding wordt gegeten – kan klachten doen verminderen of zelfs volledig laten verdwijnen.
Dit boek begeleidt je stap voor stap door een 10-daagse zuur-base-reinigingskuur. Na de kuur zul je je vitaler voelen, er frisser en gezonder uitzien en mogelijk een paar kilo’s kwijt zijn.

De 10-daagse kuur is  goed in te passen in de dagelijkse bezigheden en geeft geen hongergevoelens.
Het boek bevat gemakkelijk te bereiden recepten en geeft handreikingen voor een duurzaam gezonde voedings- en leefwijze.

Vitale groet,

Susanne Hazen

Bronnen

Lint, H. de. De natuurlijke gezondheidswijzer. Praktische voedingsadviezen om gezond te blijven. (2001)
Meininger, T. en Hazen, S. Zuur-Base-Reinigingskuur. Vitaal met basenvormende voeding. (2014)
Waning, H. van. Alles over vasten. Reinigen tot in je kern. (2004)

5 antwoorden
  1. Simon Rogge
    Simon Rogge zegt:

    Beste Thorsten,

    Er lijkt onduidelijkheid te zijn over de invloed van soja (en dan meer in het bijzonder sojamelk) op het zuur-base evenwicht. Bij jou (en op enkele andere websites) lees ik dat sojamelk een groot verzurend effect heeft en dus eigenlijk slecht is voor het zuur-base evenwicht. Op andere websites lees ik dan weer dat sojamelk juist alkalisch (basisch) is. Ik weet het dus niet zo goed meer.
    Ik loop al verschillende weken met een vervelende ontsteking aan mijn knie die maar niet weg lijkt te gaan. Kan dit het gevolg zijn van een verstoord zuur-base evenwicht (vermoedelijk dus een teveel aan verzurende voeding)?

    Ook ben ik op zoek naar een geschikt ontbijt. Brood is slecht want bevat veel graan (zurenvormend). Alle Corn Flakes en aanverwanten bevatten dan weer bijzonder veel suikers (bovenop graan). Is havermout een goed alternatief? Wat met fruitsap bij het ontbijt?

    Alvast bedankt voor je reactie!
    Simon

    Beantwoorden
    • Thorsten Meininger
      Thorsten Meininger zegt:

      Beste Simon,
      dank je wel voor je vraag. Dat zijn een hele boel vragen in een keer en ik probeer ze een voor een te beantwoorden.

      Soja
      Soja bevat eiwitten en purine en deze zijn zuurvormend.

      Sojamelk
      Sojamelk bevat nog altijd rond 3,5 g / l eiwit en ook purine wat nog steeds zuurvormend is.

      Dat er een ontsteking zich kan manifesteren kan een teken van verzuring zijn. Op korte termijn zou ik de ontsteking met fytotherapeutica. Je kan het proces met een zuur base reinigingskuur ondersteunen.

      Wat betreft het ontbijt geven wij in ons boek zuur base reinigingskuur verschillende suggesties.

      Hartelijke groet
      Thorsten Meininger

      Beantwoorden
  2. Thorsten Meininger
    Thorsten Meininger zegt:

    Beste Roos,

    Bedankt voor je feedback.

    Mijn stuk ging niet in eerste instantie over osteoporose, maar over de overschatting van calcium. Ik heb magnesium behandeld omdat het een antagonist is van calcium. Vanzelfsprekend is vitamine D onmisbaar.
    Vanuit de zuivel industrie is er flinke propaganda gaande om mensen aan de melk te houden, met alle allergische reacties van dien. Melk zou zo veel mogelijk vermeden moeten worden want het wordt overschat als calciumbron en calcium krijgen we al genoeg binnen. Inderdaad speelt vitamine D een veel belangrijker rol, evenals magnesium.

    Ik behandel in mijn praktijk geregeld mensen met beginnende osteoporose en het adviseren van vitamine D, calcium/magnesium in een 1:2 verhouding blijkt goed aan te slaan. Osteoporose blijkt dus niet te worden voorkomen of gestopt met het geven van calcium, terwijl dit wel standaard wordt gedaan.
    Dit noemde ik de ‘calciumkolder’ en dat was de essentie van mijn stukje.

    Groeten en bedankt voor je mail.

    Beantwoorden
    • Thorsten Meininger
      Thorsten Meininger zegt:

      Beste Marga,

      Een juist evenwicht tussen base- en zuurvormend voedsel is 80% basenvormende voeding en 20% zuurvormende voeding.
      Of er een correct evenwicht in je lichaam is, is dus afhankelijk van je voedingspatroon.
      Als je te veel zuurvormende voeding eet, wil dat overigens nog niet zeggen dat je klachten hebt of zult krijgen. De ene persoon heeft namelijk een beter reinigend / ontzurend vermogen dan de andere persoon.
      De conditie van de lever en nieren spelen hierin een belangrijk rol.
      Sommige mensen hebben ‘van nature’ een wat zwakker functioneren van lever en / of nieren, andere mensen zijn ‘van nature’ zo stevig aangelegd dat ze bij wijze van spreken niet stuk te krijgen zijn.
      Je mag er wel vanuit gaan dat een bourgondische levensstijl (veel vlees ofwel eiwitrijke maaltijden en te veel alcohol) meer kans geeft op klachten of aandoeningen op de lange duur, want een verkeerde voedingswijze verzwakt uiteindelijk de organen (hoe sterk die dan ook ‘van nature’ zijn).
      Als er al klachten zijn, hoeft de oorzaak ook niet per se te liggen in de opslag van zuren in de lichaamsweefsels. Genoemde aandoeningen als gevolg van verzuring kunnen namelijk ook andere oorzaken hebben. Als er klachten zijn die met verzuring te maken hebben, geeft een zuur-base detox kuur wel snel verbetering van die klachten.
      Ons advies: ben klachten voor en onderwerp je zelf regelmatig aan een zuur-base detox kuur.
      We hopen je vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben. Zo niet, dan horen we graag weer van je.
      Hartelijke groet
      Thorsten

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *