Goji bessen

Goji (Lycium spp)– geneeskrachtige besjes?

Goji bessen worden al 2000 jaar in Azië geconsumeerd als voedsel en geneesmiddel. Naast de bessen worden ook de bladeren, wortels en de wortelschors van de lycium species medicinaal gebruikt.
Maar waarvoor zijn goji bessen dan goed? Wat zijn goji bessen eigenlijk? En kan ik ze zo maar eten?

Wat zijn goji bessen?

Goji bessen groeien aan de boksdoorn (Lycium barbarum). Het is een struik die oorspronkelijk afkomstig is uit Azië. De plant wordt tegenwoordig in West-Europa gekweekt en is daar ook in het wild te vinden. In België en Nederland kun je de plant onder andere tegenkomen langs de rivieren en in de duinen.
De 1,5-2 cm grote bessen zijn oranje-rood van kleur. Ze kunnen in de diepvries bewaard worden. Ze zijn ook in gedroogde vorm te koop. Je kunt ze dan eerst laten weken alvorens je ze eet. De smaak is wat frisser dan van krenten.

Wat zijn de voordelen voor de gezondheid van goji bessen?

Goji bessen zijn – net als andere bessen overigens – rijk aan nutriënten (en horen daarom ook tot de zogenaamde superfoods).
De bessen bevatten verschillende vitaminen, aminozuren, polysachariden en zijn zeer rijk aan carotenoïden waaronder luteïne en zeaxanthine en de flavonoïde rutine.

Gezien deze inhoudsstoffen ligt het voor de hand dat goji bessen de volgende gezondheidsbevorderende effecten kunnen hebben:

  • regulatie van de celgroei en celproliferatie (gunstig tegen kanker)
  • bloeddruk verlagend
  • verlaging van het cholesterolgehalte en lipiden
  • versterking van het immuunsysteem
  • normalisering van de bloedglucose waarden
  • toepasbaar bij een deficiëntie van vitamine A
  • verbetering van de spijsvertering

Super anti-oxidant – boven gemiddelde ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity1) score

  • werkzaam als anti-oxidant
  • werkzaam bij onvruchtbaarheid (volgens de traditionele geneeskunde vooral wanneer het de man betreft)
  • beschermend voor de ogen en mogelijk werkzaam bij maculadegeneratie en cataract
  • zonnebrand

Happy berry

  • mentaal functioneren – goji bessen hebben een rustgevende werking, bevorderen de kwaliteit van de slaap, gaan somberheid tegen, bevorderen het geheugen en de concentratie.
  • vertraging van de normale veroudering (dus anti-aging effect)

Er is nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de helende eigenschappen van goji bessen en het onderzoek dat er is, is hoofdzakelijk in vitro2 en op dieren verricht.
Ik heb slechts twee onderzoeken kunnen vinden die bij mensen verricht zijn3.
Deze onderzoeken geven aanwijzingen dat bovenstaande gezondheidseffecten verwacht mogen worden van de goji bessen. Meer en vooral onderzoek op mensen is aan te bevelen.

Hebben goji bessen bijwerkingen of andere nadelige werkingen?

Als je goji bessen eet in normale hoeveelheden zijn ze waarschijnlijk veilig.
Als supplement of grote porties zijn ze mogelijk niet veilig. Ze kunnen namelijk de werking van bepaalde medicijnen beïnvloeden.
Je mag bijvoorbeeld geen grote porties goji bessen gebruiken of een supplement hiervan wanneer je bepaalde medicijnen gebruikt die de bloedstolling verminderen – de zogenaamde bloedverdunners. Om precies te zijn mogen goji bessen niet samen met coumarinederivaten waaronder acenocoumarol en fenprocoumon.
Voorts kun je ze beter niet in grote hoeveelheden of als supplement nemen wanneer je medicatie gebruikt tegen diabetes en hoge bloeddruk.

Op je gezondheid.

 

  1. een ORAC meting is een gestandaardiseerde test die in de VS gebruikt wordt. Deze test meet de totale anti-oxidatieve capaciteit van voeding of van een voedingssupplement.
  2. onderzoeken die niet op levende organismen zijn uitgevoerd, maar in het laboratorium op geïsoleerde, gekweekte lichaamscellen
  3. Amagase ,H., Nance, DM. A randomized, double-blind, placebo-controlled, clinical study of the general effects of a standardized Lycium barbarum (goji) juice, GoChi. J. Atlern Complement Med, 2008 May.
  4. Amagase, H., Sun, B., Nance, DM. Immunomodulatory effects of a standardized Lycium barbarum fruit juice in Chinese older healthy human subjects. J. Med Fook, 2009 oct.

 

Susanne Hazen

Wil je meer weten over voeding, vitaliteit en verjonging? Download dan ons gratis e-Book VVV Detox:

 

Download ons gratis e-Book

 

 

Bronnen:
Natural standard: “Professional Monograph: Goji (Lycium spp.)
http://www.webmd.com/balance/goji-berries-health-benefits-and-side-effects
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boksdoorn
http://www.naturafoundation.nl/monografie/Carotenoiden.html
http://www.streetdirectory.com/travel_guide/153272/health/goji_scientific_research___bogus_health_claims_or_real_science.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18447631
http://www.thealternativedaily.com/goji-berries-beauty-food-medicinal-properties/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19857084

 

2 antwoorden
  1. Marianne de Kock
    Marianne de Kock zegt:

    Hi Susan,
    Hier op mijn werk hebben we de vraag; wat betekent zonnebrand bij Gojibessen. Wat moet je hiervoor doen?

    Groetjes Marianne

    Beantwoorden
    • Susanne Hazen
      Susanne Hazen zegt:

      Hallo Marianne,

      Wat moet je daarvoor doen? Gewoon – eten.

      De bessen zijn zeer rijk aan carotenoïden. Deze beschermen de huid tegen verbranding door de zon. Dus het consumeren van gojibessen beschermt tegen zonnebrand, maar dat geldt voor alle andere voedingsproducten die rijk zijn aan carotenoïden (wortels bijvoorbeeld).

      Aan de Universiteit van Sydney (2010) is onderzoek gedaan bij muizen die aan UV straling werden blootgesteld. De schade aan de huid was significant minder bij muizen die gojibessen drank hadden gekregen. Het was met name de immuunrespons van de huid die verbeterde.
      Deze krachtige immuunrespons volgt specifiek op de consumptie van gojibessen (en niet op bijv.peer of appelsap en was niet te wijten aan de hoeveelheid vitamine C). De onderzoekers toonden aan dat de consumptie van de gojibessen de antioxidant activiteit in de huid bevorderde.

      Dit is slechts een aanwijzing dat gojibessen beschermen tegen zonnebrand, maar nog geen hard bewijs. Meer onderzoek is nodig.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20354657

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *