Glutenvrij

Glutenvrij werkt obesitas in de hand!

Glutenvrij, maar is het ook voedzaam?

De schappen in de supermarkt voor glutenvrije producten worden steeds populairder, steeds groter. Zo vind je er vandaag de dag naast glutenvrij brood ook glutenvrije crackers, koekjes, pasta en nog veel en veel meer.

Lege Calorieën

De meeste van de glutenvrije producten zijn bereid met glutenvrij zetmeel. Dat is meel dat ontdaan is van graaneiwit, graankiem en graanvlies. Glutenvrij zetmeel bevat nauwelijks nog bioactieve stoffen of voedingstoffen als vitaminen, mineralen en vezels. Vaak bevatten de producten uit het glutenvrije schap wel enorme hoeveelheden suiker. Je neemt dus veel calorieën tot je, lege calorieën.

Zoet met een bittere smaak

Voor de verwerking van deze suikers in ons lichaam zijn voedingstoffen nodig maar wat nu als de producten die je net gekocht hebt deze voedingsstoffen niet bevatten? Juist. Dan worden ze aan je lichaam onttrokken. Pure roof dus met een bittere bijsmaak… Je suikerhuishouding wordt verstoord en je alvleesklier wordt extra hard aan het werk gezet om de overtollige suikers in je cellen te proppen. Geen goede zaak en dit kan, op den duur, bijvoorbeeld tot insulineresistentie en/of diabetes leiden. Oh ja, je kan er ook ‘dik’ van worden.

Darmflora

Daarnaast verstoort een teveel aan suiker (oa. door wat je net gekocht hebt aan glutenvrije producten) het evenwicht van de darmflora. Hierdoor kunnen klachten ontstaan als:

  • vermoeidheid
  • terugkerende schimmelinfecties
  • de bekende ‘suikerdip’
  • een verlaagde concentratie (gebrek aan focus)
  • neerslachtigheid

Blij?

Word je hier nu blij van? Dat is de terechte vraag. Ben je net verheugd door dat enorme aanbod aan glutenvrije producten in de supermarkt, staat daar de natuurgeneeskundig therapeut of voedingsspecialist die je vertelt dat je hard op weg bent naar een volgende aandoening door het verstoren van je suikerhuishouding.

Wat dan wel?

Léés wat er op de ingrediëntenlijst staat! Er mag best wat suiker in een product zitten. Suiker is oa. nodig om gist zijn werk te laten doen (bijv. het laten rijzen van een product). Maar is het echt nodig om vijf of zes verschillende suikers in één product te stoppen?

Leer de suikernamen herkennen!

Hieronder vind je, ter inspiratie, namen die je op verpakkingen tegenkomt en die aangeven welke verschillende suikers er in een product voorkomen.

  • agavenectar
  • agavesiroop
  • ahornsap (ook wel maple syrup)
  • appelstroop
  • basterdsuiker
  • bietsuiker
  • caramel
  • dadelstroop
  • dextrose
  • diksap
  • druivensuiker
  • esdoornsiroop
  • fruitsuiker
  • fructose
  • geleisuiker
  • glucose
  • honing
  • invertsuiker
  • kandij
  • kokosbloesemsuiker
  • lactose
  • maisstroop
  • maltodextrine
  • maltose
  • melasse (molasses)
  • melksuiker
  • moutextract
  • moutsuiker
  • palmsuiker
  • rietsuikerstroop
  • rijststroop
  • sacharose
  • sucrose
  • tarwestroop
  • vruchtensap

Volwaardige producten

Het is belangrijk dat je er op let dat de glutenvrije producten die je koopt arm aan suiker en VOLWAARDIG zijn. Volwaardige producten zijn bereid uit granen die van nature geen gluten bevatten. Ik noem er zomaar een aantal: zilvervliesrijst, mais, boekweit of teff (een graan). Staat op een ingrediëntenlijst volkorenmeel – van boekweit of teff –  op de eerste plaats dan kan je er bijna zeker van uitgaan dat je te maken hebt met een volwaardig product.

Broodvrij

Zelf kan ik  totaal geen gluten verdragen en ik heb – noodgedwongen – de keuze gemaakt om brood weg te laten. Dat betekent dat ik het ook zo min mogelijk vervang door glutenvrij brood of crackers. Ik ben er inmiddels in geslaagd om praktisch broodvrij te leven. Dat scheelt een boel verstopte suikers.

Omdat glutenvrij leven best een uitdaging kan zijn nodig ik je uit om jouw vragen en / of tips hieronder met elkaar te delen. Zo leren we van elkaar! En overweeg je zelf een glutenonderzoek bel me dan voor een persoonlijk consult.  Je krijgt me altijd zelf te spreken. 06 – 41 38 09 77.

Een vitale groet,

Thorsten

Lees ook: Minder Vermoeid door Glutenvrij Dieet en Glutenintolernatie

 

3 antwoorden
  1. jo langenberg
    jo langenberg zegt:

    zo mee eens! Ik volg het paleodieet en eet zo puur en vers mogelijk. Maak broodjes van tapiocameel, olijfolie, kokosolie, of eet een bananenpannenkoek of fruit als ontbijt. Geen bewerkte producten! En voel me er heel goed bij. Ook geen bloedsuikerdips meer.

    Beantwoorden
  2. Peter Bosch-Jansen
    Peter Bosch-Jansen zegt:

    Hahaha en ik maar denken, “goh wat goed van de supermarkt reuzen”. Nooit bedacht dat het toch weer intensief bewerkt blijft. Dank voor de tip, sla ik dat pad ook weer over!
    Gelukkig hou ik het ontbijt bij havervlokken. Ja zoet doe ik wel maar dan maal ik de dadels omdat ik toch ook notenmelk maak en zo’n prachtige pokerblender heb die het elke ochtend weer doet. Beetje banaan en wat bosbessen en ik ben weer helemaal happy. Groet, van Peter Ayni Health Academy

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *