Detox your stress – 10 handige tips

In onze voorgaande blog hebben we geschreven over hoe je je lichaam kunt ondersteunen in tijden van stress.
In dit artikel 10 tips om stress te verminderen.

Tip 1: Neem de tijd om stress af te bouwen

Zorg voor balans tussen stressgevende bezigheden en stressverlagende bezigheden. Geef jezelf rust na een zware werkdag, geef jezelf echt een weekend vrij na een zware werkweek.

Wanneer was jouw laatste, echte vrije dag? Een dag waarop je echt rust hebt genomen?
Wat doe jij het ’s avonds na je werk? Ga je dan weer in actie? Of neem je bewust een relax- en evaluatiemoment?
Of ben je compleet op en kun je niets anders meer dan hangen of vroeg naar bed gaan?

Tip 2. Schrap onnodige verplichtingen

Wil je meer rust, lucht en plezier in je leven?
Maak dan een lijst van al je verplichtingen, en wees kritisch.
Welke verplichtingen zijn onnodig en veroorzaken stress? Welke verplichtingen zijn wel nodig, maar kunnen iets minder?

Het afstoten van een verplichting is even pijnlijk, maar vervolgens voor langere tijd rustgevend!

Tip 3. Ruim de boel op

Rommel geeft stress.
Ruim je leefomgeving op en merk hoe je je direct rustiger voelt. Pak je bureau aan, je huis, je computer, je tas, je auto en ga zo maar door. Orde brengt rust.

Tip 4.  Bereid jezelf goed voor en wees op tijd

Een goede voorbereiding geeft rust.
Dat geldt ook voor op tijd komen en op tijd beginnen.

Hoe vaak per week vertrek jij pas op het laatste moment om bijvoorbeeld naar je werk te gaan?
Hoe irritant is dan die file of die vertraging met de trein of dat stoplicht dat te lang op rood blijft staan?
En hoe vaak komt het dan voor dat je je sleutels (of telefoon, of agenda of iets anders) vergeten hebt of niet meer kunt terug vinden?
En wat deed dat met je?
En de keren dat je iets eerder bent vertrokken. Hoe irritant was toen die file, die vertraging met de trein en het rode stoplicht?
Was je toen ook iets vergeten of kon je iets niet meer terug vinden in je tas of jas of broekzak?

Tip 5. Accepteer het feit dat controle niet bestaat

Het leven ontvouwt zich zoals het zich ontvouwt, of je dat nu leuk vindt of niet.
Ja, er zijn bepaalde dingen waar jij controle over hebt, maar zelfs dat is relatief.

Hoe lang geleden ben jij uit de bocht gevlogen omdat de lift niet snel genoeg kwam?
Hoe lang geleden heb jij lopen te vloeken over het feit dat het regende?
Hoe lang geleden heb jij je ontzettend verdrietig gevoeld omdat een van jouw plannen niet uitpakte zoals jij je dat had voorgesteld?
Hoe lang geleden heb jij je ontzettend verdrietig gevoeld omdat een goede vriendin een nieuwe vriend kreeg en plotseling geen tijd meer voor jou had?

Tip 6. Stop met multitasken

Probeer altijd één ding met volledige aandacht te doen.

Hoeveel programma’s heb jij open staan op je computer terwijl je een verslag aan het maken bent?
Heb je je mailprogramma open staan op dat moment? Facebook?
Krijg jij ook een piepje wanneer er een nieuw bericht binnen komt?
En wat doe je dan?
Beantwoord je meteen het bericht?
Of ga je het op zijn minst meteen lezen?
Of ben jij in staat het te negeren, want je bent NU met je verslag bezig?
Of ben je gewoon slim en zet je je mailprogramma en facebook uit?
Hoeveel telefoons heb je naast je liggen?
Lukt het jou om de telefoon gewoon te laten rinkelen terwijl je bezig bent met je verslag?
Laat jij je telefoon dan gewoon naar het antwoordapparaat gaan?
Of neem je altijd op?
Of kijk je eerst of je het nummer herkend en besluit dan om wel / niet op te nemen?

Tip 7. Stop met mensen die je veel energie kosten

Een fijne relatie maakt beide deelnemers gelukkiger. Als je merkt dat bepaalde mensen in je leven je juist ongelukkig maken, of je veel energie kosten in plaats van energie opleveren, dan is het tijd om die relatie kritisch te bekijken.

Durf jij je grenzen te leggen naar de mensen met wie je om gaat?
Durf jij wel eens nee te zeggen?
Die vriendin die elke dag een uur met je belt omdat ze ‘in een crisis’ verkeert. Durf je haar te zeggen dat het misschien wel beter is om – in ieder geval voor dit moment  – professionele hulp te zoeken?
Hoe eerlijk durf jij naar de ander te zijn?
Hoe eerlijk ben je naar jezelf?

Tip 8. Breng meer lucht in je agenda

Jij bent de baas over je agenda, en niemand hoeft te weten hoe vol of hoe leeg deze is. Voel je niet schuldig om ‘woensdag kan ik niet’ te verkopen als je eigenlijk tegen een lege pagina aankijkt. Geef jezelf lucht en ruimte.
Of nog beter – plan in je agenda ‘deze dag is voor mij en niemand anders’.
Als je geen ruimte voor je zelf plant, is de kans groot dat die er niet komt.

Tip 9. Vereenvoudig je leefomgeving

Naast het opruimen van je leefomgeving is ook het vereenvoudigen van je leefomgeving erg effectief.
Hoe minder ‘dingen’ er zijn, des te minder er is om je druk over te maken. Bepaal welke zaken in je leefomgeving echt essentieel zijn, en gooi de rest eruit. Dat is wat we prioriteiten stellen, noemen.
Ook hier geldt weer. Iets uit je leven gooien, doet even pijn, maar op lange termijn doet het je goed. Veel willen is niet erg. Veel hebben ook niet, zolang het draagbaar voor jezelf blijft.

Herken je het misschien? Ik wil (en doe) mijn werk, mijn opleiding, mijn huishouden, mijn kinderen opvoeden, mijn sportclub, mijn sociale contacten, mijn uitjes ……

Hoeveel ballen moet jij in de lucht houden?
En kan en mag er echt geen enkele bal vallen en wegrollen?

Tip 10.  Schrijf je hoofd leeg

Zorg er voor dat je altijd iets bij je hebt om op te schrijven (een smartphone kan ook). Schrijf je gedachten, ideeën, to do’s, ik mag niet vergeten dat, van je af. Uit het hoofd – op je notitieblokje of smartphone.

Vitale groet,
Susanne Hazen

Ps.:  DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk van deze informatie kunnen profiteren.P.s. delen / liken etc.

Uit:
Een selectie uit de dagelijkse mails die je ontvangt wanneer je een 3 of 6 weekse zuur-base detox kuur volgt. https://www.detoxacademy.nl/online-detox-coaching/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *