Beren op de weg – detox your stress

Gaat er bij jou wel eens een dag voorbij waarin je geen stress hebt ervaren?
En wat veroorzaakt die stress bij jou?
Is het een wolf of een beer die jouw pad regelmatig doorkruist?
Of is het op je werk of in je thuissituatie?
Of zijn het alleen jouw gedachten en overtuigingen en zie je beren op de weg zonder dat die er echt zijn?

Een beer op de weg

Ons lichaam weet uitstekend op stressoren te reageren; een prima reactie die jou in staat stelt te vechten of te vluchten wanneer er werkelijk een beer op je weg komt.
De hongerige beer komt er aan, je lichaam slaat alarm en activeert bepaalde onderdelen van je zenuwstelsel en hormoonstelsel, waardoor je snel en efficiënt actie kunt ondernemen. Zodra het gevaar geweken is, komt je lichaam weer tot rust en wordt de balans in je stresssysteem hersteld.

Alleen bij langdurige stress wordt die balans niet hersteld en komen we in problemen – zowel op psychisch als op lichamelijk vlak.

Hedendaagse stress -chronische stress

We hebben geen echte beren meer op onze weg, maar worden dagelijks geconfronteerd met stresserende situaties variërend van problemen op werk tot en met conflicten met familie of partner. We hebben vrijwel geen acute stressoren meer in ons leven, maar chronische stress.

Stressgerelateerde fysieke aandoeningen

  • Chronische stress heeft een negatieve impact op ons immuunsysteem. Bij chronische stress kan namelijk de gevoeligheid voor cortisol (ontstekingsremmer) afnemen.
  • Stress is een aanjager van het metabool syndroom.
    Dit syndroom wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerwaarden, overgewicht en dan met name te veel buikvet, verhoogde waarden van triglyceriden, onevenwichtige cholesterolwaarden (het goede cholesterol is te laag) en verhoogde bloeddruk. Allemaal risicofactoren voor de zogenaamde welvaartsziekten waaronder hart- en vaataandoeningen en diabetes.
  • Langdurige stress remt de schildklierfunctie. Onze stofwisseling gaat omlaag en daardoor worden we, ook al zouden we niet meer dan normaal gaan eten toch dikker – met een vergroot risico op of verergering van het metabool syndroom.

Comfort Food

  • En dan leidt stress ook nog eens tot verkeerd eetgedrag.
    Wanneer we na een stressvolle periode weer tot rust komen, wordt er weer meer cortisol geproduceerd en krijgen we honger. We krijgen vooral behoefte aan energierijk voedsel (suikers en vet). Maar aangezien wij met onze moderne stress niet fysiek in actie hebben hoeven te komen (snel wegrennen van die beer), hebben we dus geen kcal verloren met onze stresssituatie. Desondanks gaan we toch meer kcal eten daarna. En dat vet- en koolhydraatrijke voedsel helpt ook nog eens onze stress af te bouwen – het heet niet voor niets ‘comfort food’.

En zo ontstaat een negatieve spiraal naar beneden.

Wat kun je ondernemen tegen stress?
Daarover meer in ons volgend artikel.

Vitale groet, 

Susanne Hazen

Ps.:  DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk van deze informatie kunnen profiteren.

Bronnen:
Schut, E. Stress als aanjager van het metabool syndroom. Van Nature, vaktijdschrift voor nutrionele geneeskunde en fytotherapie. 2009, no. 13

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *