De 6 basis-ingrediënten voor een gezond leven

Zuurstof – water – beweging – stressreductie – gezonde voeding – periodiek vasten ofwel detoxen

Dat zijn de 6 basis-ingrediënten voor een gezond leven.
Een aantal van deze ingrediënten wist je waarschijnlijk wel. Maar weet je ook wat er mee bedoeld wordt?
In deze blog willen we – kort en krachtig – nogmaals aandacht besteden aan deze basis-ingrediënten. Als reminder. En als je meer wil weten, kun je verder lezen.

Zuurstof

Per dag passeert er rond 10.000 liter lucht onze luchtwegen. Dat betekent dat er in een gemiddeld mensenleven de longen ongeveer 500 miljoen keer vullen.
De ademhaling verbindt als het ware binnen en buiten. De ingeademde lucht brengt voeding in de vorm van zuurstof, levenskracht. Belangrijk is dat je je ademhaling volledig gebruikt. Een volledige ademhaling zorgt voor meer zuurstof en ontzuring opdat alle fysieke processen zo optimaal als mogelijk kunnen verlopen.
Je kunt hier meer over lezen in ons artikel:

Ademhaling

Water

Ja, water! Dat heb je zeker al 1000 en een keer gehoord, maar toch noemen we het weer. Jouw lichaam heeft water nodig! Water is een oplosmiddel en transportmiddel. De stroom van vocht in ons lichaam verbindt alle processen in ons lichaam en zorgt voor de overdracht van voedingstoffen naar iedere cel en voor de afvoer van afvalstoffen.
Om dit goed te laten verlopen is voldoende vocht noodzakelijk.
Over de hoeveelheid vocht die men nodig heeft, zijn de meningen wat verdeeld. In het algemeen kan je er van uitgaan dat je ongeveer 30 ml per kilogram lichaamsgewicht nodig hebt. Dat komt bij een volwassene neer op ongeveer 2 tot 2,5 l water per dag.
Na inspanning en veel zweten heb je wat meer nodig.
Vocht krijgen we binnen door te drinken, maar ook via onze voeding.

Beweging

Tijd is het meest gebruikte excuus om niet dagelijks iets aan beweging te doen. Dit is echter wel een zwak excuus, want het gaat vaak niet om tijd, maar om het stellen van prioriteiten.
Waarom zou je bewegen?
Beweging verbetert onder andere de stofwisseling, de circulatie en natuurlijk ook je spieren. En daarmee ook het transport van voedingsstoffen en de uitscheiding van afvalstoffen.
Beweging zorgt tevens voor mentale ontspanning. Bedenk ook dat beweging energie kan geven waardoor je ook meer kan bereiken en andere dingen je beter afgaan.

Reductie van stress

Wij leven niet in een land waar wij dagelijks een tijger op de weg tegen kunnen komen, maar toch worden de meesten van ons dagelijks geconfronteerd met stress. Dat varieert van problemen in je familie,  met je partner tot conflicten op het werk of deadlines die je nog moet halen.
De acute stressoren (de tijger) zijn vrijwel niet aanwezig, maar – in onze maatschappij – is er eerder sprake van dagelijks stress of ook wel chronische stress genoemd. Stress heeft op lange termijn schadelijke invloeden op onze gezondheid.
Het reduceren van stress en het inbouwen van voldoende ontspanning is dus belangrijk.

Lees hierover meer in de artikelen:

Beren op de weg, Stress en 10 handige tips om met stress om te gaan

 

Gezonde voeding – bij voorkeur biologisch

Gezonde voeding spreekt voor zich. In ons gratis e-boek VVV Detox – Voeden, verkwikken en verjongen – De wegwijzer naar een gezonde leefstijl – kun je hier meer over lezen.
Onze voorkeur gaat uit naar voeding van biologische teelt.
Het jaarlijkse onderzoek van de VWA (de Voedsel en Waren Autoriteit) bevestigt dat 62% van de groenten en het fruit in onze supermarkten gifstoffen (restanten van bestrijdingsmiddelen e.d.) bevat. Binnen dit onderzoek overschrijdt 7% zelfs de wettelijke norm.
Met goed wassen zijn deze giftige stoffen niet helemaal weg te krijgen, want ze worden tijdens de groei voor een deel geabsorbeerd.
Daarom is het belangrijk om groenten en fruit het liefst biologisch in de natuurvoedingswinkel te kopen of in een supermarkt. Je herkent biologische voeding aan het EKO-keurmerk of aan het Demeter keurmerk (keurmerk voor biologisch dynamische voeding).

Vasten ofwel Detoxen

Om gezond oud te worden zullen we zelf moeten werken aan een gezonde voedingsstijl en leefwijze. Een manier om dat te doen is het periodiek ondergaan van een vasten of detoxkuur. Er zijn genoeg redenen om periodiek een reinigingskuur te ondergaan.
Lees hierover meer in de artikelen:

www.detoxacademy.nl/het-zuur-base-evenwicht/
www.detoxacademy.nl/detox-een-hype/
www.detoxacademy.nl/detox-het-inwendig-reinigen-van-je-lichaam/    
www.detoxacademy.nl/minder-meer-de-gunstige-effecten-van-minderen/    
www.detoxacademy.nl/detoxen-en-preventie-van-dementie/

Of bestel ons e-boek ‘De Detox Challenge’.

Vitale groet,

Thorsten Meininger

Ps.: DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk van deze informatie kunnen profiteren.

Bestel ons gratis VVV boek – over Voeden, Verkwikken en Verjongen.

Download ons gratis e-Book

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *