Overgewicht

Ruben’s Detoxweek en zijn belangrijkste tip

“Blijf zo veel mogelijk weg van stations, grote winkelstraten of van je vrienden.”

Ruben volgde een detoxkuur van 9 dagen. Zie hier zijn verhaal.

Voor een blog dat ik voor school maak over voedseltrends, heb ik met twee vrienden een online zuur – base detoxkuur gedaan. Hierbij heeft het onlineprogramma van Detox Academy mij goed bijgestaan. Ik ben negen dagen lang bezig geweest met een zuur-base reinigingskuur, waarbij ik zo min mogelijk eiwitten mocht eten.

De uitdaging

In het begin keek ik er ontzettend naar uit. Ik ben dagelijks bezig geweest met de voorbereiding en werd al enthousiast van het er over hebben. Niet wetend wat me te wachten stond, ging ik er met volle moed in.

Eerst nog even doorzakken

De avond voordat ik begon met afbouwen heb ik zelfs nog behoorlijk diep in het glaasje gekeken. Die volgende ochtend, op een zaterdag, nam ik me al voor om volledig te stoppen met koffie, wat helaas niet is gelukt. Eén kopje had ik nodig om toch een beetje over die voorgaande avond heen te komen. Die eerste dag at ik nog een beetje makreel en wat zalm bij het avondeten. De dagen daarna begon het echte werk.

Wat is het lastig om alle verleidingen om je heen te doorstaan!

Over de detox week zelf zal ik weinig woorden vuilmaken. Het is gelukt, en goed ook.
Een tip: blijf zo veel mogelijk weg van stations, grote winkelstraten of van je vrienden. Het is af en toe knap lastig wanneer je te veel verleidingen moet weerstaan. Die verleidingen zijn alleen maar groter wanneer iedereen om je heen wel zijn tanden in kroketjes en patat zet.

Creatiever met groenten

Eén ding waar ik erg blij mee ben is dat ik zoveel nieuwe gerechten heb leren kennen en een stuk creatiever met groenten ben geworden. Je kan veel meer dan alleen sla eten, en dat heb ik gemerkt deze week, dus doe dat vooral ook.

Om de periode nog even goed af te sluiten, heb ik een laatste belletje gemaakt met Thorsten Meininger, die mij heeft verteld hoe het nu verder moet.
Ik moet vooral niet te hard van stapel lopen nu ik klaar ben:

Langzaam opbouwen

“Het is belangrijk dat je rustig opbouwt. Je kan weer langzaam opbouwen met het eten van eiwitten, maar zorg dat je niet te veel vlees op een dag eet de eerste paar dagen. Verder moet je voorlopig nog wel uitkijken met suiker. Laat die nog zo lang mogelijk achterwege, dus geen gebakjes, snoep of taart.”

Dat is wat ik vaker heb gehoord: zorg dat je na afloop niet te uitbundig eet. Hoe groot de verleiding ook is om na de week een feestmaal te houden, doe het niet. Het is alleen maar zonde, en je lichaam kan het na zo’n week nog helemaal niet aan.

 

Auteur: Ruben Leter – student journalistiek

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *