Rode bieten illegaal? Of een super Detox!

De rode biet (Beta vulgaris subsp. vulgaris var. Ruba) wordt in sommige delen van Vlaanderen ook wel ‘kroot’ genoemd. De zoete smaak verwijst naar zijn grote broer de suikerbiet. De rode biet is echter verfijnder van smaak en daardoor beter te gebruiken in de keuken.

Moet de rode biet straks zwart onder de toonbank verhandeld worden?

De rode biet (althans het geconcentreerde sap ervan) is op dit moment populair bij duursporters. Er zijn aanwijzingen dat de consumptie ervan het uithoudingsvermogen / prestatievermogen verbetert. Dit effect komt door een afbraakproduct van nitraat, namelijk stikstofmonoxide. Rode biet is rijk aan nitraat, net als spinazie, kropsla, raapstelen, postelein, bleekselderij, spitskool en andijvie. Stikstofmonoxide ontstaat tijdens de splitsing van nitraat in het lichaam. Stikstofmonoxide zorgt dat de bloedvaten wijder worden en er een betere doorbloeding tot stand komt. Dit effect is ook handig voor mensen met een

hoge bloeddruk

Uit resultaten van een onderzoek bleek dat met de inname van 250 ml bietensap de bovendruk met 10 mmHg kan dalen.  Zo bleek dat de groep ‘proefpersonen’ die een licht verhoogde bloeddruk had, maar net nog niet aan de medicatie hoefde, na een rode bietensapkuur weer binnen de grenzen van een gezonde bloeddruk kwam. Ook hier blijkt dat het wondermiddel nitraat is. Het effect van de bietensap was binnen 3 tot 6 uur na inname het grootst en hield maar liefst 24 uur aan. Er is nog geen langer lopend onderzoek dat uitwijst of het verlagende effect op de bloeddruk ook na langere tijd aanhoudt.

Nadelen van nitraat

Maar let op. Voor nitraat bestaat – volgens de huidige richtlijnen –  een maximale inname per dag en dat is 3,65 mg/kg lichaamsgewicht. Voor iemand van 70 kg ligt dit rond 250milligram per dag.
Nitraat wordt in het lichaam voor een deel omgezet in nitriet en nitrosaminen. En deze stoffen zijn schadelijk voor ons lichaam. De hoeveelheid nitraat in groenten kan enorm verschillen – afhankelijk van het seizoen, en de bodem waarop de groente is geteeld. Biologische groenten bevatten minder nitraat.
Daarnaast is de combinatie waarmee je nitraatrijke groenten eet ook van invloed. Nitraatrijke groenten combineren met vitamine C is gunstig, omdat vitamine C de omzetting van nitraat naar nitriet en nitrosaminen remt.
Om het ‘sporters-‘ en het bloeddrukverlagende effect te behalen moet je al een vrij grote dosis nitraat innemen. Vandaar dat sporters het tot zich nemen via geconcentreerde bietensap.
Met een bietensapkuur (van geconcentreerd bietensap) kom je echter boven de veilige hoeveelheid nitraat.

Hoeveel nitraatrijke groenten mag wel?

Het huidige advies is maximaal 2 keer per week. Maar dat is waarschijnlijk wel erg overdreven en algemeen. Je hebt namelijk enige invloed op de vorming van het schadelijke nitrietgehalte, zoals combineren met een vitamine C rijke bron of het kookvocht in dit geval WEL weggooien of niet combineren met vis of niet opwarmen, of alleen maar goed vers (geen verlepte bladeren) eten.

Rode biet: super ondersteuning tijdens een detox

Terug naar de rode biet. Ondanks het nitraatgehalte is – rode biet – zeker gezond. Let dus op de hoeveelheid die je neemt in een week – rekening houdend met andere nitraatrijke groenten.
De biet is rijk aan een aantal waardevolle nutriënten zoals foliumzuur, mangaan, kalium, magnesium, koper, ijzer, kalium, zink, aminozuren en bovenal een aantal fytonutriënten.
De biet zit bijvoorbeeld vol met betalaïnen. Deze ondersteunen het detox proces. Zij maken het mogelijk dat bepaalde leverenzymen geactiveerd worden en deze neutraliseren toxines.
Andere stoffen in de rode biet maken dat er meer urine uitgescheiden wordt en zo worden toxines eveneens sneller afgevoerd.
Rode biet stimuleert eveneens de darmwerking en werkt ontkrampend.

Allerlei redenen om tijdelijk met mate rode bietensap te gebruiken om te detoxen.
Neem dan geen geconcentreerde bietensap, maar gewone biologische bietensap waaraan acerolakersenpuree is toegevoegd. Acerolakersen zijn rijk aan vitamine C waardoor de omzetting van nitraat naar nitriet en nitrosaminen beperkt blijft.

Kleurrijk toilet

Nadat je bieten hebt gegeten of bietensap hebt gedronken, zie je dit vrij snel weer terug in je urine en je ontlasting. Het duurt meestal een of twee dagen voordat je urine en vooral je ontlasting weer hun normale kleur terug hebben.

Eco – gooi de bladeren niet weg

Koop niet alleen rode bieten met het eco keurmerk, maar gebruik het economisch. Je kan de bladeren als groente koken of in een smoothie verwerken. Je kan het blad serveren als spinazie. De jonge bladeren zijn ook erg lekker als salade. Let op ook in het blad zit nitraat.

Op je gezondheid.

Thorsten Meininger

P.s.
Als je dit artikel zinvol vindt, staat het je vrij dit artikel te delen.
Je kunt dit via de social media doen of hieronder in het reactieveld.

Wil je meer weten over voeding, vitaliteit en verjonging? Download dan ons gratis e-Book VVV Detox:

 

Download ons gratis e-Book

 

Bronnen:

Stegeman, N.E. e.a. Voeding bij gezondheid en ziekte.
Lint, H. de. De natuurlijke gezondheidswijzer. Praktische voedingsadviezen om gezond te blijven.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=49
http://www.volkskrant.nl/
http://www.leerwiki.nl/Hoe_gezond_zijn_rode_bieten
http://www.symptomen-behandeling.nl/1/bietensap_hoge_bloeddruk_638697.html https://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/sporters-pas-op-met-bietensap.aspx<

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *