Darmflora

Pre- en probiotica voor het herstel van de darmflora

In een voorgaand blog hebben we geschreven over het belang van een goede darmflora. (Zie: http://www.detoxacademy.nl/darmbacterien-onze-vrienden/)

In deze blog vertellen we je waardoor de darmflora uit balans kan raken en hoe we deze vervolgens kunnen herstellen.

Waardoor raakt onze darmflora uit balans?

Antibiotica en andere medicijnen

Het regelmatig innemen van antibiotica (met name de breedspectrum antibiotica) doden niet alleen ziekmakende bacteriën maar doden ook de beschermende darmbacteriën.
Andere medicijnen werken ook remmend op probiotische bacteriën. Dit zijn:

  • maagzuurremmers
  • steroïde medicijnen (prednison)
  • pijnstillers (aspirine en NSAIDS als Ibuprofen, Diclofenac en Naproxen)
  • anticonceptiepil

De ervaring van stress

Stress zorgt ervoor dat de kwaliteit van de darmflora negatief beïnvloed wordt. In een onderzoek heeft Rene Dubos (Frankrijk 1901– 1982) aangetoond dat onder invloed van stress vooral de Lactobacillen (een geslacht van belangrijke bacteriën) negatief beïnvloed worden.
Het gaat hierbij niet om stresserende situaties an sich, maar om de ervaring van stress. Om leren gaan met stresserende situaties helpt dus ook voor het in stand houden van je darmflora.

Andere negatieve factoren die de darmflora negatief beïnvloeden zijn:

Milieuverontreiniging en zware metalen als amalgaam, fluor (slik je tandpasta niet door!) en cadmium (o.a. in sigarettenrook en benzine!) Een darminfectie door virussen, parasieten, schadelijke bacteriën, schimmels en gisten.

Wat kun je doen om je darmflora te herstellen?

Eet voldoende voedingsvezel en dan met name de in wateroplosbare vezels. In wateroplosbare vezels zijn te vinden in groente, fruit, peulvruchten, haver, gerst, rogge, maïs, lijnzaad en zeewier.

Eet voldoende gefermenteerde producten. Fermentatie is een natuurlijke methode die al van oudsher gebruikt wordt. Met behulp van bacteriën, gisten en schimmels worden voedingsmiddelen hiermee langer houdbaar gemaakt. Concreet hebben we het hier over de volgende voedingsmiddelen: melkzuur gefermenteerde groentesappen, karnemelk, yoghurt, biogarde, brooddrank, melkwei, zuurkool, pickels, natuurdesembrood, miso, tamari, shoyu, tempeh, kombucha.

Suppletie met prebiotica en probiotica

Prebiotica zijn voedingsbestanddelen die de groei en / of activiteit van onze bevriende darmflora stimuleren. Prebiotica zijn de voeding voor onze darmflora. Hierboven hebben we het al gehad over de in water oplosbare voedingsvezels. Dat zijn dus prebiotica. Als voedingssupplement wordt inuline en oligo-fructose gebruikt.

De term probioticum (meervoud probiotica) wordt in 1953 voor het eerst vermeld en is afgeleid van het Griekse ‘ten gunste van het leven’. Door de Wereldgezondheidsorganisatie wordt de volgende definitie voor probiotica gegeven: ‘Levende micro-organismen, die, wanneer in voldoende hoeveelheden toegediend, een gunstig effect hebben op de gastheer.’ Een probioticum is dus een supplement met levende micro-organismen waaraan een gezondheidsbevorderende werking wordt toegeschreven. Verwar dit alsjeblieft niet met een antibioticum dat een afdodende werking kent.

In de voedingsmiddelen industrie wordt zogenaamd functional food geproduceerd. Wat de naam suggereert is dat dit voedsel functioneel of preventief werkt. Op deze manier zijn een aantal producten op de markt gebracht die de darmflora zouden ondersteunen zoals Pro-cult, Actimel, Yakult etc. etc. Deze producten pretenderen een positieve invloed op de darmflora te hebben maar dan moeten ze wel eerst ons maagzuur zien te overleven. En later zelfs nog de stroom van galsappen. De vraag is dus hoeveel ‘goeds’ er eigenlijk nog overblijft en in je darmen terecht komt.

Suiker

Verder bevatten drankjes als Pro-cult, Actimel, Yakult etc. veel suiker en inmiddels ook kunstmatige zoetstoffen. Suikers vormen een voedingsbodem voor schadelijke bacteriën, schimmels en gisten. In die zin zijn deze drankjes niet aan te bevelen wanneer er sprake is van een infectie met schimmels en / of gisten. Kunstmatige zoetstoffen hebben eveneens andere nadelige werkingen.

In welke vorm kun je een probiotica supplement wel goed gebruiken?

Probiotica in capsules zijn aan te bevelen. Er bestaan bijvoorbeeld capsules die maagsap en galsap resistent zijn en dus op de plek van bestemming, de darmen, aankomen. Er zijn ook poeders verkrijgbaar. Deze dienen de maag en bovenste deel van de darm snel te passeren en dus op lege maag ingenomen te worden met veel water.

Het beste is een probioticum met verschillende soorten bacteriën of een preparaat met microbiologische metabolieten (stofwisselingsproducten van probiotische bacteriën). Na hevige diarree, een antibioticumkuur of langdurig gebruik van bovengenoemde medicijnen is dit aan te bevelen.
In andere gevallen is een ontlastingonderzoek aan te bevelen. Daaruit kan blijken welke bacteriën te veel aanwezig zijn of te weinig en kan er een probiotica supplement op maat worden ingezet.

Wil je meer weten over de invloed van onze spijsvertering en darmflora op onze gezondheid en hoe een reinigingskuur hierbij kan helpen. Volg dan onze workshop “Vitaal met Basenvormende Voeding”. Meer informatie: www.detoxacademy.nl/workshop/

Wil je meer weten over voeding, vitaliteit en verjonging? Download dan ons gratis e-Book VVV Detox:

Download ons gratis e-Book

Voor een fecesonderzoek en de daarop volgende behandeling kunt u terecht bij onze detox coaches. Voor een afspraak of meer informatie: tel no. 020-4235626.

Vragen? Laat hieronder je reactie achter! Of neem contact met ons op.

 

Abels, R. Meten is weten. RP Vitamino Analytic, 2009

Lint, H. de. De natuurlijke gezondheidswijzer. Praktische voedingsadviezen om gezond te blijven. Uit. De Kern, Baarn, 2001.

Wouters, S. Probiotica. Het fundamentele belang van een gezonde interne tuin. Van Nature, 3, 2006.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *