De Huid

De zeven duivels van houdveroudering

Onze huid is een orgaan en het is meteen ook nog eens het grootste orgaan dat we bezitten. Als je je huid uit zou kunnen spreiden beslaat het een oppervlakte van ongeveer twee vierkante meter bij een dikte variërend van 1 mm op de dunste plek (zoals de polsen) tot zo’n 4 mm op de de dikste plek (voetzolen).

De top zeven van ‘huidverouderaars’ en dat betekent wat mij betreft zoveel mogelijk vermijden!

  1. Stress + 3 jaar
  2. Jojo diëten + 10 jaar
  3. Wonen in de grote stad + 10 jaar
  4. Roken + 15 jaar
  5. Suiker en slechte voedingsgewoonten + 15 jaar
  6. Alcohol + 15 jaar
  7. Regelmatig onder de zonnebank + 20 jaar

Buffer
De huid, die feitelijk uit drie lagen bestaat, is een belangrijke buffer tegen invloeden van buitenaf en een zeer belangrijke factor in het afvoeren van giftstoffen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je, als je detoxing serieus neemt, ook goed voor je huid zal moeten zorgen.

Met onderstaande tips helpen je houdveroudering te voorkomen.

Vitaminen
Voor een gezonde huid zijn vitaminen nodig. Vitamine C heb je nodig om in de diepere lagen van je huid collageen aan te maken. De buitenste huidlagen hebben vitamine A nodig voor de controle van de opeenstapeling van creatine (een eiwit). Als je gezond en gevarieerd eet krijg je voldoende van deze vitaminen binnen.

Water
Het lijkt een vanzelfsprekendheid maar drink voldoende water! Het vult je huidcellen. Een cel die onvoldoende water krijgt hangt er slap en futloos bij.

Voeding
Volg een gezond voedingspatroon. Huidaandoeningen zoals een droge huid, vette huid, eczeem, psoriasis e.d. ontstaan niet zo maar. Al deze huidaandoeningen zijn tekenen van een lichaam dat essentiële voedingsstoffen mist. Eet waar mogelijk biologisch of biologisch dynamisch voedsel!

Beweging
Door regelmatig te bewegen zorg je voor een goede doorbloeding van je huid. Zo kan je, door goed te zweten, afvalstoffen via je huid lozen en je zorgt er dus voor dat die zich niet in je lichaam ophopen. Sporten helpt dus maar let op: niet iedereen is gebouwd voor eenzelfde soort beweging. De een heeft gematigd bewegen nodig (wandelen, fietsen, zwemmen) waar een ander extreme belasting zoekt.

Borstelen
Droog borstelen! Neem een zachte borstel met echt haar. Voor je onder de douche stapt borstel je je huid in cirkelvormige bewegingen af. Begin bij je voeten en werk omhoog richting hart. Dit verwijdert dode huidcellen en maakt ruimte vrij voor nieuwe! Uiteraard is scrubbenook heerlijk voor je huid.

Innerlijke schoonheid
Een mooie en stralende huid komt van binnenuit. Je bent niet alleen wat je eet maar in het geval van je huid ‘draag je’ wat je eet. Je huid toont als geen ander hoe je er van binnen voor staat. Werk dus vooral ook aan je innerlijke schoonheid.
Heb je reacties of vragen naar aanleiding van dit artikel, schroom dan niet om hieronder te reageren!

Vitale groet,

Thorsten Meininger

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *