De calciumkolder

Het is hoog tijd dat er eens wat zinnigs wordt vermeld over het fenomeen Calcium.

Als we de zuivelindustrie mogen geloven zijn melkproducten dé remedie tegen krakkemikkige botten, osteoporose en afwijkingen aan ons gebit en we zouden minimaal een beker per dag tot ons moeten nemen, om bovenstaand onheil af te wenden…

Merkwaardig

Een tikje merkwaardig als je het even nuchter bekijkt; de koe die de mensheid redt met haar ‘borstvoeding’. In de hele dierenwereld komt zoiets niet voor; dat het ene dierenras het andere moet redden door het te voeden met haar melk. Ik zie de gnoe op leeftijd al beleefd vragen of hij wellicht gebruik mag maken van de uier van een leeuwin omdat hij een naderende botontkalking wil vermijden.

Onlogisch

En als iets merkwaardig is, is het doorgaans onlogisch en onlogische dingen moet je onderzoeken. “Melk is voor kalfjes” hoorde ik eens een boerin zeggen toen haar werd gevraagd of ze zelf melk dronk. Hollandse nuchterheid en volkomen waar.

Ja, maar hoe kom ik dan aan mijn calcium?” is een vaak gehoorde vraag.

Mythe

Laten we de mythe maar direct om zeep helpen. Calcium haal je niet uit zuivel. Zuivel is een uiterst povere calciumbron en bepaald niet de “Witte Motor” zoals ons jaren werd voorgehouden.

melk de witte motor

Goede calciumbronnen

Eén van de beste calciumbronnen zijn zaden en met name sesamzaad. Een cracker met tahin (sesampasta) bevat 100 keer meer calcium dan melk. In groente zit meer calcium dan in melk en we hebben hard drinkwater dat veel mineralen bevat.

Magnesium

Daarbij komt dat calcium helemaal niet verantwoordelijk is voor die gezonde botten. Dat is magnesium! Magnesium zorgt dat de botmassa van binnenuit opbouwt en calcium verhardt enkel de botten. Door een teveel aan calcium (en dientengevolge een gebrek aan magnesium) wordt het bot te hard waardoor een breuk juist sneller plaatsvindt.

Het verbijstert me iedere keer weer hoeveel ouderen ‘kalktabletten’ krijgen voorgeschreven en er met geen woord wordt gerept over magnesium. Het gaat om een juiste verhouding tussen calcium en magnesium (1:2) om juist die osteoporose te voorkomen!

Een magnesiumgebrek komt bij veel mensen voor. De verschijnselen zijn kramp in de voet of de kuit of een ‘trekkend’ spiertje bij het oog.

Een teveel aan calcium veroorzaakt verkalking van de botten. Strek je eens goed uit; wanneer je van alles hoort kraken heb je wellicht een teveel aan calcium.

En melk dan?

Wat doet melk dan wel? Het maakt een goede cappuccino maar verder is het totaal overbodig. Vele zwangere vrouwen die jarenlang tijdens de zwangerschap liters melk moesten drinken, hebben nu een kind met koemelkallergie. Het is slijmvormend en wanneer je wat allergisch bent aangelegd, is zuivel vaak allergeen nr. 1.

Bronnen

Goede bronnen van magnesium zijn:

  • granen
  • zaden
  • bladgroenten
  • fruit

Dus weg met die melk (behalve voor je goede cappuccino) en aan de magnesium!

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, geef dan hieronder je reactie. DOEN!

 

13 antwoorden
  1. Christina
    Christina zegt:

    Ik heb sinds een paar dagen nu dat ik een magnesium, zink en calcium tablet slik, en ik had inderdaad ook last van kramp in mijn kuiten en soms een trillend spiertje onder mijn oog.
    Daar heb ik nu inderdaad sinds die zelfde paar dagen ineens geen last meer van. Het is een erg nuttig artikel voor in elk geval mij geweest.

    Ben zelf geen melk drinker. Vind het af en toe wel lekker maar drink eigenlijk veel meer water. Melk is niet voor mensen. De mens is het enige zoogdier wat zijn leven lang melk drinkt. Tenminste, sommige mensen dan. Ik hoor er niet bij. Ben blij dat ik in mijn denken gesteund wordt door dit artikel en dat ik dus niet verplicht wordt om melk of zuivel te gebruiken maar dat er ook andere oplossingen zijn.

    Beantwoorden
  2. Marcel Boschma
    Marcel Boschma zegt:

    Soms hoef ik me niet eens uit te rekken, ik kraak al bij het maken van een lekker kopje cappuccino, wanneer ik de melk terugzet in de koelkast.

    Wat doe ik daaraan, mocht het liggen aan een teveel aan calcium?

    Beantwoorden
    • Karel
      Karel zegt:

      Beste Marcel,
      krakende gewrichten heeft niet zoveel te maken met een teveel aan calcium, maar meer met een vacuum in je gewrichten. Op het moment dat die na lange tijd weer in beweging komen bijv. na het ontwaken zullen ze een korte knak geven. Net als mensen die hun vingers kunnen ‘knakken’..

      Beantwoorden
  3. loes
    loes zegt:

    Nuttige informatie! Aanvullend neem ik zelf ook met regelmaat magnesium om wat beter te herstellen na inspanningen. Zou het ook goed zijn als supplement na botbreuken of is dan pas beginnen al wat laat?

    Beantwoorden
  4. Esther van Leeuwen
    Esther van Leeuwen zegt:

    Ik hield als kind al niet van melk maar gebruikte het de laatste tijd in de brinta.Ik ben nu overgegaan op havermout met rijstmelk (met amandelsmaak) = veel lekkerder. Een aanrader dus. Ik ben benieuwd of ik me ook fitter ga voelen:-)

    Beantwoorden
  5. Nancy Piebinga
    Nancy Piebinga zegt:

    Dank voor alle reacties.

    Chirstina, volgens mij ben je prima bezig!

    Marcel, een poosje aan de espresso denk ik.

    Loes, het is nooit te laat want zodra je het inneemt begint het z’n werk al te doen. Het duurt echter een week of 2 voor het goed in je lijf zit.

    Linda, dank je wel. Fijn om te lezen!

    Esther, een beter alternatief. Ik denk dat je je fitter gaat voelen omdat melk nogal slijmvormend is en dat is niet goed voor het lichaam.

    Beantwoorden
  6. Jetske van der Wal
    Jetske van der Wal zegt:

    Wat een informatief artikel. Dank. Ik heb de volgende vraag. Hoe zit het met karnemelk en yoghurt? Is dat net zo overbodig/’ongezond’ als melk?

    Beantwoorden
    • Nancy Piebinga
      Nancy Piebinga zegt:

      Hallo Jetske, dank voor je reactie op het artikel. Karnemelk en yoghurt is net zo overbodig als melk, maar minder ongezond. Eet/drink het als je er behoefte aan hebt en dan bij voorkeur de biologische varianten.

      Beantwoorden
  7. Luke
    Luke zegt:

    Het enigste melkproduct wat je af en toe nog kan eten,is biogarde (bio-lo). Hier zitten nog levende nuttige bacteriën in,verder kun je al je magnesium en calcium halen uit noten en zaden.

    Beantwoorden
  8. Roos
    Roos zegt:

    Prima om een ander geluid te laten horen maar er staan enkele pertinente onwaarheden in dit artikel
    1.De stelling dat er ‘verkalking in je botten’ ontstaat bij een teveel aan calcium? Dat zou dat te meten zijn als je botten kraken als je je uitrekt? Dat kraken wordt vaak veroorzaakt door verkalking van spieren en of pezen en niet de botten…en heeft niets te maken met de hoeveelheid calcium die je tot je neemt.
    2.Dat melk een povere calcium bron is? Een cracker met tahin levert 135 mg calcium op.Een glas halfvolle melk 185mg…Hoe kan je stellen dat tahin 100 keer meer calcium levert dan melk?
    Magnesium is nodig, maar zonder calcium wordt magnesium niet naar je botten vervoerd en het gebrek aan info over vit D is opvallend.Dat is namelijk essentieel om osteoporose te voorkomen.
    3. Melk is overigens ook een bron voor magnesium maar wordt in bovenstaand artikel niet vermeld.
    Gelukkig dat zuivel niet de enige bron is van Calcium voor al die mensen die geen zuivel willen of kunnen nemen,maar wees dan wel volledig en accuraat in je artikel.

    Beantwoorden
    • Elisa
      Elisa zegt:

      Helaas horen mensen nog steeds alleen maar wat ze willen horen. Melk staat in het verdomhoekje dankzij een hoop gezwets van mensen die denken iets over voeding te weten maar geen idee hebben hoe wetenschappelijk onderzoek geïnterpreteerd moet worden, en ´gezondheidstrippend Nederland´ loopt daar maar wat graag achterna. Zonder oog te hebben voor waarheid of nuance.

      Beantwoorden
  9. Peter Bosch-Jansen
    Peter Bosch-Jansen zegt:

    Duidelijk relaas. Ja melk uit de tijd van Joris Driepinter is vooral bedacht om de melkzeeën in te dammen. Cappuccino blijft lokken, gelukkig niet meer dan 2 per dag en niet eens elke dag.
    Fijn om te lezen over de spiertrekkingen, weet ik ook weer wat ik er aan kan doen. Het knakken als ik de trap afloop neem ik dan op de koop toe.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *